مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : تذكرة الأعيان
پديدآورنده : جعفر سبحانی
زمان پدیدآورنده: معاصر
محل نشر : قم
ناشر : مؤسسه امام صادق(عليه السلام)
نوبت چاپ : چاپ اول
تاریخ انتشار : 1429 هـ . ق
تعداد جلد : 2
رده بندی کنگره : ‏‎‏BP‎‏ ‎‏55‎‏/‎‏3‎‏ ‎‏/‎‏س‎‏2‎‏ت‎‏4
جستجو در Lib.ir

تذكرة الأعيان

دراسة فی حياة الأعيان والشخصيات العلمية
بررسى احوال ۲۰ تن از فقيهان و فرهيختگان بزرگ شيعه از اعصار كهن تا دوران معاصر

مولف محقق در این کتاب به بررسى احوال ۲۰ تن از فقيهان و فرهيختگان بزرگ شيعه از اعصار كهن تا دوران معاصر پرداخته است. و حاوى نكات و تأملاتى در تاريخ علوم اسلامى و شرح انديشه‌ها، مبانى و ادوار تفكر اسلامى است.

مؤلف، تراجم علما و اطلاع بر زندگى ابرار و نيكان را از اهداف علم‌آموزى خويش دانسته و مى‌‌گويد كه نزد مدرس تبريزى صاحب ريحانة الادب تلمذ كرده و فنون و روش‌هاى ترسيم زندگى و شخصيت افراد را ياد گرفته است.

ابتدا به شرح احوال محمد بن مسلم ثقفی و خدمات او در حفظ مجموعه‌هاى حديثى و اخذ آنها از امام صادق( علیه السلام) پرداخته و نكاتى ارزنده راجع به اصول اربعمائه، دانشگاه امام صادق، مسند نويسى و مسند محمد بن مسلم طرح كرده و آراى رجاليان را بارها آورده است.
بررسى زندگى و كارهاى یکی ديگر از محدثان مهم شيعه یعنی زراره بن اعین و نقش حديثى وى و مجموعه‌هايى كه از اقوال اهل بیت تهيه كرده در اين كتاب مطرح شده و تأكيد شده كه زراره در تدوين حديث شيعه نقطه عطف بوده است. نويسنده ميان مسند نويسى و مدونات حديثى شيعه و اهل سنت مقايسه كرده است.

در ادامه شرح احوال شيخ مرتضى، سعد الدین بن براج ، احمد بن على طبرسى، على بن حسن حلبى، سيد ابو المكارم بن زهره، يحيى بن بطريق، قطب الدين كيدرى، يحيى حلى و علی بن عیسی اربلی از عالمان و فقيهان قرن پنجم تا قرن هفتم مطرح شده و به اجمال در شرح انديشه‌ها و آثار اين شخصيت‌ها، مسيرى از تاريخ و ادوار فقه و اجتهاد شيعى و نقش هر يك از اين عالمان در تداوم آن ارائه كرده است.
نيز رفع شبهات علمى و عقيدتى، تأسيس مناهج فقهى، گسترش علوم تفسيرى در ميان شيعه، شكل‌گيرى كتب فتوايى و استدلالى فقهى از امتيازات تفكر شيعه است كه توسط اين فقيهان صورت گرفته است. فقه شيعه با علامه حلی در قرن هشتم به اوج استحکام ، گستردگى، مستدل بودن، جامعيت و فروعات فتوايى مى‌رسد به اين جهت نويسنده موسوعه‌هاى فقهى علامه حلى مانند تبصره، ارشاد الاذهان ، قواعد الاحكام، مختلف الشیعه ، تذكرة الفقهاء، منتهى المطلب و تحرير و نهايه را معرفى و مشخصات و مباحث هر يك را توضيح داده است.
سپس از آراى فلسفى و مكتب سرنوشت ساز صدر المتألهین شیرازی و شرح احوال و آثار او بحث كرده و در شش اصل، خطوط كلى انديشه وى را كه بر پايه اصالت وجود و تشكيك در وجود قرار دارد توضيح داده است. سپس تأثير اين اصول در پاسخ به شبهات معاد مورد بررسى قرار گرفته است.
در ادامه زندگى‌نامه و آثار عبد الفتاح مراغی عالم شيعى قرن سيزدهم هجرى و تأثير او در شناسايى قواعد فقهى طرح شده و به اجمال كتاب العناوين وى معرفى شده است.
شیخ انصاری و انديشه‌هاى فقهى و منهج و مكتب او در ادامه به تفصيل با مراجعه به آثار و كتب تأثيرگذارش معرفى گرديده است.
در باره زين العابدين گلپايگانى، عبد الصمد خامنه‌اى و فضل الله نوری و غلامرضا قمی كه از عالمان قرن سيزده و چهارده هستند اطلاعاتى ارائه شده است و بخش پايانى به شرح مفصل زندگى، تحصيلات، سفرها و آثار و انديشه‌هاى مفسر بزرگ معاصر محمد حسین طباطبایی صاحب المیزان اختصاص يافته و علاوه بر توضيح اين تفسير و آراى تفسيرى وى، گزيده‌اى از خدمات و اقدامات فلسفى و آثار علمى فلسفى ايشان و تأثيرى كه در حوزه علمیه گذاشته و مشخصات تدريس و روش فلسفى وى ارائه شده است.