مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : بنده خدای کریم
زمان پدیدآورنده: معاصر
محل نشر : قم
ناشر : موسسه انتشاراتی دارالحدیث
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1402
تعداد جلد : 1
جستجو در Lib.ir

بنده خدای کریم

یادنامه آیت الله عبدالکریم حق شناس
شرح شخصیت و بیان برخی ویژگی‌ها، رفتارها و موعظه‌های آیت الله عبدالکریم حق شناس تهرانی رحمة الله علیه

کتاب «بنده خدای کریم»، شرح شخصیت و بیان برخی ویژگی ها، رفتارها و موعظه های آیت الله عبدالکریم حق شناس تهرانی رحمة الله علیه، عالم پرهیزگار، اخلاق مدار و مردمی معاصر است.

◈ کتاب بر پایه گفتگو با بیش از چهل تن از شاگردان و ارادتمندان ایشان و به اهتمام مرحوم آیت الله ری شهری رحمة الله علیه تدوین گردیده است.
در این کتاب سیره اخلاقی، اجتماعی و عرفانی آیت الله حق شناس رحمة الله علیه و تا حدودی راه سیر و سلوک حقیقی برای رسیدن به سعادت ابدی نشان داده شده است.

بخش نخست کتاب، بیانگر شرح حال کاملی از آیة الله حق ‌شناس می باشد.
در بخش دوم، به بیان ویژگی ‌های ایشان در زندگی فردی، روابط اجتماعی و سیاست و نیز مهارت ‌های ارتباطی و مدیریتی ایشان پرداخته شده است.
در بخش سوم، ره‌نمودهای ایشان در شش فصل، با محوریت ره‌نمودهای: معرفتی - اعتقادی، علمی - آموزشی، اخلاقی - تربیتی، عبادی - رفتاری (در قالب گفتارهایی مانند: مراقبت، نماز، دعا، زیارت و قرائت قرآن)، اجتماعی (در موضوعاتی مانند: خدمت ‌رسانی به مردم و همسرداری) و نیز سیاسی دسته ‌بندی و ارائه شده است.
در بخش چهارم، نمونه ‌هایی از برخورداری ‌های معنوی این عالم فرزانه همچون تشرفات و اجابت دعاهای ایشان گزارش شده است.
در بخش پنجم و پایانی کتاب نیز به بیان خاطره ‌ها و ره‌نمودهای گوناگونی از ایشان که در قالب موضوعات پیش‌ گفته نمی‌ گنجید، آمده است.

با توجه به این رویکرد، کتاب حاضر در پنج بخش تألیف یافته :

◫ بخش اول: زندگی نامه
◫ بخش دوم: ویژگی ها
◫ بخش سوم: ره نمودها
◫ بخش چهارم: عنایت ها
◫ بخش پنجم: گوناگون

بخشی از پیش‌گفتار کتاب:

سخن از رادمردی است که زندگی‏اش را در راه ادای رسالت انسانی و دینی‏اش سپری نمود و در این راه، روحش تا جوار قرب الهی به پرواز در آمد؛ بندۀ حقیقی و حق‏شناس خدای کریم که کوشید سیر و سلوکش را بر پایۀ قرآن و حدیث اهل بیت: بنا نماید و از میانۀ میدان پُرکشاکش زندگی و نه کنج عزلت و گوشۀ خانقاه، به ملکوت آسمان‏ها راه یابد. او خاکی بودن را مانع پرواز ندید و فتح قلّه‏‌های کرامت را در فروتنی و خدمت به دین و دنیای مردمِ کوچه و بازار دید. او شب‌‏هنگام، از خانه و کاشانۀ خود می‏بُرید و نرم و آهسته کوچه‏‌های باریک و تاریک پایین شهر را می‌‌پیمود تا سپیدۀ صادق را در خانۀ خدا به تماشا بنشیند، همراه مردمی همدم و یار. روز را نیز مَرکب سیر علمی خویش ساخته بود تا درس دین دهد و از درون جامعه، آدم بر آورَد و همه جا عطر محبّت و ولایت بیفشانَد.

بخشی از مقدمه کتاب:

در سال ۱۳۹۸، آیة اللّٰه ری‏شهری رحمه الله علیه پس از کسب آگاهی‌‏های مقدّماتی در بارۀ آیة اللّٰه حق‌‏شناس رحمه الله علیه تصمیم گرفت کتابی ویژۀ ایشان، مشابه اثری که پیش‏تر در بارۀ آیة اللّٰه محمّدتقی بهجت رحمه الله علیه با نام زمزم عرفان تألیف کرده بود، بنگارد. از این رو، با سه تن از ارادتمندان ایشان: حاج رضا مطلّبی کاشانی، دکتر علی ‏اکبر محمّدی و برادر ایشان، دکتر جواد محمّدی مصاحبه نمود. این کار، انگیزه‌‏ای شد تا آقایان جواد محمّدی و مرحوم سیّد رضا همایونی، کار مصاحبه را - که در سال‏‌های ابتدایی دهۀ نود شمسی و حتّی پیش از آن، به صورت خودجوش با برخی از شاگردان آیة اللّٰه حق‌‏شناس شروع کرده بودند و نیمه‌‏کاره باقی مانده بود - ادامه دهند. آنها توانستند با گفتگو با برخی دیگر از شاگردان و علاقه‏‌مندان آیة اللّٰه حق‌‏شناس، در مجموع، حدود شصت فایل صوتی یا تصویری تهیّه کنند...