مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : تاریخ و سیره امام هادی علیه السلام
پديدآورنده : قاسم خانجانی
زمان پدیدآورنده: معاصر
محل نشر : قم
ناشر : پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
تاریخ انتشار : دی ۱۴۰۲
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 267
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

تاریخ و سیره امام هادی علیه السلام

بررسی سيره، زمانه و زندگی امام هادی علیه السلام و تبیین وضعیت سیاسی و اجتماعی شیعیان در دوره ایشان و نقش آن حضرت در رهبری جامعه شیعه

کتاب «تاریخ و سیره امام هادی علیه السلام» ، با  پرداختن به برخی از زوایای زندگی آن حضرت، به تبیین وضعیت سیاسی و اجتماعی شیعیان در دوره امام هادی(ع) و نقش آن حضرت در رهبری جامعه شیعه، با توجه به اختناق شدید و دشواری‌های دوران زندگی امام هادی(ع) می‌پردازد.

نشان دادن سیرة  امام هادی(ع) در عرصه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و نیز نمایاندن نقش امام هادی(ع) در زمینه سازی برای دوران غیبت امام مهدی(عج) از اهمیت بسیاری برخوردار است که در این نوشته بدان پرداخته شده است. همچنین بیان شیوه‌های ارتباط این امام بزرگوار با شیعیان و اصحاب، رسیدگی به امور مادی و معنوی آنان، تربیت شاگردان و ارتباط با آنان، چگونگی تقویت و استمرار امور وکلا و سازمان وکالت در این دوره و بازگو کردن تعالیم و معارفی که از آن حضرت باقی مانده، از اهداف این تحقیق است.

بخشی از مقدمه کتاب:

پس از رسول خدا ص، با همه تأكيد و توصیه های مكرر پیامبر ص بر تبعیّت از جانشینان آن حضرت و تأكيد فراوان بر جدا نشدن از قرآن و عترت ، اما مردم با تأثير پذیری از رسوبات جامعه جاهلی ، اميرالمؤمنين علی (ع)، جانشین بر حق پیامبر ، را كنار زدند و انحرافی در مسير هدایت بشری ايجاد كردند كه به هیچ روی قابل جبران نيست . بااین همه ، جانشینان رسول خدا ص به عنوان امامان منصوب از جانب پروردگار يكی پس از دیگری به امامت رسیدند و هرچند به جز مقطعی کوتاه در زمان اميرالمؤمنين علی ص ، هیچگاه به حكومت نرسیدند ، اما وظيفه هدایت و رهبری جامعه اسلامی را به بهترین شكل ممكن ادامه دادند و نگذاشتند با انحراف ايجاد شده ، اسباب نابودی هدایت جامعه م ي. ر سلسه اين امامان علیهم السلام، امام دهم حضرت علی بن محمد الهادی(ع)نيز راه امامان پيشين را ادامه داد و با آنكه از نظر سیاسی و اجتماعی در زمان بسیار دشواری به امامت رسيد و با مشكلات عديده ای مواجه شد ، اما به خوبی وظيفه هدایت مردم را به انجام رساند.
تاريخ امامان ص ، از جمله تاريخ زندگانی امام هادی يكی از مهم ترين زمینه های عبرت آموزی از تاريخ است كه اين امر بدون شناخت، بررسی و تحليل آن دوران ، امكان پذیر نيست .
براین اساس ، نوشته حاضر بر آن است تا زوایای مختلف تاريخ زندگی امام هادی ص را مورد بررسی قرار دهد تا بتواند تصوير روشنی را از سيره ، زمانه و زندگی آن حضرت ارائه كند و در نتیجه به شكل مؤثری در زمینه شناخت بهتر و الگو قرار دادن آن حضرت گام بردارد .
امام هادی (ع)، دهمین پیشوای شيعه از امامان معصوم و فرزند امام جواد ی است . آن حضرت پس از شهادت امام جواد صل و در هشت سالگی امامت شيعه را به عهده گرفت ودر  طول ۳۳ سال جامعه شيعه را به خوبی رهبری كرد و سرانجام به دست معتزّ (حکومت ، ۲۵۲ -۲۵۵ )، حاكم ستمگر عباسی به شهادت رسيد . رهبری جامعه شيعه در اين زمان با دشواریهای فراوانی رو به رو بود . اختناق و محدودیت‌های سیاسی و اجتماعی كه وجود داشت و از همه مهم
تر تحت نظر بودن و به نوعی حبس خانگی امام هادی ی سبب شده بود ارتباط آن حضرت با شیعیان به کمترین سطح برسد . بااینحال ، امام هادی ل از هر فرصتی برای ارتباط با شيعيان استفاده کرده و رهبری خود را به خوبی به انجام رساند.
امام هادی در اين زمان علاوه بر وظيفه هدایت جامعه شيعه، زمینه سازی و ايجاد بسترهای مناسب برای درك درست از زمان غيبت امام زمان ص ص و شرايط اين دوره را نيز به عهده داشت كه آن را نيز بهخوبی انجام داد.
برتری امام هادی ل از همان اوان امامت ، كه آن حضرت در سنين نوجوانی بهسر میبرد ، در همه زمینهها بهویژه زمینههای علمی چنان بر همگان آشکار شد كه بزرگ ترين عالمان آن روزگار را به خضوع و فروتنی واداشت . همين برتری‌ها و البته دشمنی ديرينه عباسیان با امامان شيعه از جمله امام هادی(ع) ، اسباب شهادت آن حضرت را فراهم آورد .