دگرگوني ارزش‏ها در آخر الزمان از ديدگاه « نهج‏ البلاغه » - صفحه 182

أَنْتَ مَحْقُوقٌ أَنْ تُخَالِفَ عَلَی نَفْسِکَ، وَأَنْ تُنَافِحَ عَنْ دِینک۱.
در این بیان حضرت به مخالفت با نفس و چشم‌پوشی از لذایذ از طرفی، و محافظت و مراقبت همه جانبه از دین از طرف دیگر، فرمان داده است.
اما روایات معصومین علیهم السلام خبر از وقوع زمانی می‌دهند كه در آن كژی‏ها‏ و انحرافات به حریم دین نفوذ می‌کنند و ارزش‏ها‏ را دگرگون می‌سازند. این دگرگونی‏ها‏ در آن دوران _ كه در روایات از آن تعبیر به آخر الزمان شده است _ در شدیدترین صورت خویش جلوه می‌كنند. مولای متقیان در عبارتی نورانی و در مقام تشبیه می‌فرمایند:
أَیهَا النَّاسُ، سَیأْتی عَلَیکُمْ زَمَانٌ یکْفَأُ فِیهِ الْإِسْلاَمُ، کَمَا یکْفَأُ الْإِنَاءُ بِمَا فِیهِ۲.
حضرت علی علیه السلام اسلام را در آن دوران به ظرفی واژگون تشبیه می‌كند كه هر چه در آن است ریخته می‏شود. این‌ها همه، خبر از شرایطی سخت و مشقت آور می‏دهد. آن چه در آن عصر، بیش از هر چیز به نجات و فلاح انسان كمک می‏كند، شناخت انحرافات و ناراستی‏ها‏یی است كه در لباس حق جلوه كرده‏اند. حرام‌هایی كه به نام حلال عرضه می‌شوند و توجیهاتی كه از گناهان، پاداش و ثواب می‌سازند.
حضرت علی علیه السلام به عنوان مظهر حقیقت و عدالت و دل‌سوزترین افراد به هدایت و رستگاری مردم، در میان سخنرانی‏ها‏ و موعظه‏ها‏ی خویش، آخر الزمان و ویژگی‏ها‏ی آن را بیان فرموده است. شریف رضی قسمتی از آن‌ها را در نهج‌البلاغه گردآوری كرده است كه هم چون آبی گوارا در بیابانی گرم و مهلك، حیات‌بخش است. شارح متعزلی ‏مذهب نهج ‌البلاغه، آینده‏نگری حضرت را در این مقوله معجزه و بی نظیر می‌داند و نقل می‌كند كه هیچ یک از اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله در این باب سخنانی این چنین بیان نكرده‏اند ۳.
سعی نگارنده بر این است كه با تتبعی متقن و فراگیر، سخنان حضرت علی علیه السلام را در رابطه با ارزش‏هایی كه در آخر الزمان دگرگون می‌شود و جای خویش را به ضدارزش‏ها‏ می‌سپارند، به صورت موضوعی گردهم آورد و مورد بحث و پژوهش قرار دهد. امید است كه با تأمل در كلام حضرت، كه به حق «فوق كلام المخلوق و دون كلام الخالق» است به شناخت حقیقت ارزش‌های والای اسلام نایل شویم.

1. معنای لغوی و اصطلاحی واژه «آخر الزمان»

به بخش پایانی هر مجموعه، آخر و بر وقت، خواه کم و یا زیاد باشد، زمان می‏گویند ۴. آخر الزمان در كتب لغت به دوره آخر و روزگاری كه در آن حوادث

1.همان، نامه ۳۷

2.همان، خطبه ۱۰۳

3.شرح نهج ‏البلاغه، ج۱۸، ص۲۸۱

4.لسان العرب، ج۶، ص۸۶، ذیل«زمن»

صفحه از 198