دگرگوني ارزش‏ها در آخر الزمان از ديدگاه « نهج‏ البلاغه » - صفحه 184

نظر دوم: فقط آخرین بخش از دوران یاد شده که در آن مهدی موعود ظهور می‏کند و تحولات عظیمی‏ در عالم واقع می‏شود.

3‌. ضرورت دفاع از ارزش‏ها در آخر الزمان

آن چه كه با شنیدن نام آخر الزمان به ذهن هر دینداری متبادر می‌گردد، دورانی سخت و مملو از فتنه‏ها‏ و بلاهاست. انتظار قرآن و احادیث معصومین علیهم السلام از پیروان حقیقی دین، دفاع از ارزش‌ها و مقابله با كمرنگ شدن نقش و تأثیر آن‌ها در حیات فردی و اجتماعی است.
حضرت علی علیه السلام به هنگام بدرقه اباذر _ در عین تحریم توسط عثمان _ او را به جهت دفاع از حریم دین و ارزش‌های آن تحسین می‌فرماید:
یا أَبَاذَرٍّ، إنک غَضِبْتَ للهِِ، فَارْجُ مَنْ غَضِبْتَ لَهُ، إِنَّ الْقَوْمَ خَافُوکَ عَلَی دُنْیاهُمْ، وَخِفْتَهُمْ عَلَی دِیر.ک، فَاتْرُکْ فِی أَیدِیهِمْ مَا خَافُوکَ عَلَیهِ، وَاهْرُبْ مِنهُمْ بِمَا خِفْتَهُمْ عَلَیهِ۱.
آن چه از گفتار حضرت بر می‏آید این است كه ارزش‏های حقیقی دین، قابل مسامحه و اغماض نیستند و به هیچ وجه نباید وجه ‏المصالحه قرار گیرند. به گونه‌ای كه امام حسین علیه السلام هدف از قیام خود را احیای این ارزش‌ها معرفی نمودند. با نگاهی به زندگی ائمه معصومین علیهم السلام واضح می‌شود كه تمامی‌ شئون حیات پر بركتشان در جهت حفظ و برپایی ارزش‏های ناب اسلام و جلوگیری از نابودی و یا دگرگونی آن‌ها بوده است.
با عنایت به اخبار ائمه علیهم السلام و از جمله حضرت علی علیه السلام در نهج ‌البلاغه، جابجایی و دگرگونی ارزش‏ها، امری حتمی ‌و انكارناشدنی است و با توجه به این مطلب، شناخت تكلیف در هر زمانی بر طالب و جویای حقیقت لازم است: «لَیسَ طَالِبُ الدِّینِ مَنْ خَبَطَ أَوْ خَلَّطَ» ۲.
یكی از ویژگی‏ها‏ی آخر الزمان، مشتبه شدن حق و باطل و دشواری تشخیص مرز بین آن‌هاست كه قران كریم راه دستیابی به این قوه تشخیص را تقوا معرفی می‌كند ۳. بنا بر این پس از جمع كلام خداوند در قرآن و کلام حضرت علی علیه السلام كه برترین مفسر قرآن است می‌توان گفت كه جویای حقیقت در عمل، تحصیل تقوا می‌كند و این تقواست كه او را از اشتباه در شناخت ارزش‏ها‏ و آمیختن حق و باطل مصون می‌دارد.

مصادیقی از دگرگونی ارزش‏ها از منظر مولای متقیان علیه السلام

حضرت علی علیه السلام در نهج ‏البلاغه و در میان خطب، نامه‏ها و حکمت‏ها، با ذکر مصادیقی از مسخ ارزش‏ها در آخر الزمان توجه آیندگان را به مسئولیت خطیرشان در حفظ ارزش‏ها معطوف می‏دارد که در ادامه به نمونه‏هایی از این موارد اشاره می‏شود:

1.نهج‌ البلاغه، خطبه۱۳۰

2.همان، نامه ۲۱

3.انفال / ۳۹

صفحه از 198