مالزي و دانشگاه‌هاي آن - صفحه 227

شيعيان مالزى

آقای شمس البحار يكى از طلاب مالزى كه در ايران تحصيل كرده، گفت حدود 20 هزار نفر شيعه در مالزى است. در مركز جهور چند مركز شيعه وجود دارد. من شب بيست و سوم به مركز مسلمانان رفتم؛ حدود 70 نفر از شیعیان در حال برگزاری مراسم بودند. روز بيست و پنجم ماه رمضان هم به اتّفاق يكی از روحانيون مبلغ و آقاى شمس البحار به شهر سگامات رفتيم. آنجا تعداد بسيار محدودی از شيعیان زندگی میکردند. شيعيان در منزلى جمع شده بودند و حدود 20 نفر بودند كه پرچمهاى مخصوص مجالس امام حسين علیه السلام و عكس امام رحمه الله و مقام معظم رهبرى زينت بخش محفلشان بود من درباره ولايت و اهل بيت صحبت ‏كردم و آقاى شمس البحار ترجمه مى‏كرد. صاحب منزل مى‏گفت ما معمولاً ساعت 10 مى‏خوابيم اما امشب تا صبح برای شنیدن چنین مطالبی بيدار مى‏مانيم. جنس سؤالات آنها نشان مى‏داد تبليغات منفى سیاسی همچون انتخابات ايران، روى آنها هم مؤثر بوده است. در پایان مجلس، شام را آوردند؛ با آنكه يک هفته‏ در مالزى بودم ولى هنوز به غذاهاى آنها عادت نكرده بودم، بنابراین از صرف غذا معذور بودم و با ظرافت از كنار آن گذشتم! همان شب برگشتیم و ساعت 3 بامداد دوباره به كوالالامپور رسيديم.

مطالبی جالب از مالزی

در مالزى همه افراد حتّى كسانى كه ابتدايى خوانده‏اند مى‏توانند انگليسى صحبت كنند. مدارس در مالزى معمارى يک شكل دارند و به راحتى از ديگر ساختمانها قابل تشخیص است.
باید گفت که در مركز شهر كوالالامپور مراکز نامناسبی هم وجود دارد که البته مسلمانان مالزى نمى‏توانند در اين مراكز رفت و آمد كنند ولى براى توريست‏ها آزاد است. با كمال تأسف بخشى از مشتری‌هاى آن هم از برخی کشور‌های مسلمان هستند. در مالزی استفاده از ماهواره ممنوع است و يک شركت خصوصى، كانالهاى نظارت شده را به شهروندانی که علاقمند هستند، واگذار مى‏كند؛ اينترنت در مالزی از سرعت بالايى برخوردار است.
وجود غذاى كاملاً ايرانى در شهر كوالالامپور نشان مى‏دهد كه آمار چند ده هزار ايرانى مقیم در آنجا صحت دارد. در مالزی اگر شخصی از گرسنگى درمانده شود، هيچ مغازه‏اى حاضر نيست، دلار يا يورو يا هر ارزی به جز «رینگت» را از او قبول كند؛ در واقع بر خلاف خیلی از کشورهای دیگر، در مالزی تبديل ارز، فقط كار صرّاف است!
مالزی هتل‏های بسيار زيبا و مجللی دارد که معمولاً داراى استخر اند. در این کشور کمتر صدای بوق خودروها بگوش میرسد و معمولاً آرامش خاصی حاکم است.

صفحه از 232