مالزي و دانشگاه‌هاي آن - صفحه 228

نماز جمعه كوالالامپور

قبل از رفتن به جهور، به اتفاق جناب آقاى دكتر زاهدى وزير سابق علوم و سفير فعلى ايران در مالزى، در نماز جمعه کوالالامپور شركت كرديم. مسجد بسيار با شكوه و زيبایی بود و جمعيت فراوانی در آن بودند. ما از درب مخصوص وارد شديم؛ هيچ نگهبان يا پليسى آنجا نبود! و چون هر كس وظيفه خود را مى‏دانست، اصلاً كسى به اين درب مراجعه نمى‏كرد. نكته جالب ديگر اينكه وقتی خطيب جمعه از جايگاه پايين آمد، شخص ديگرى نماز را اقامه كرد. آقاى زاهدى گفتند كه اين شخص ازمصر آمده و چون صوت خوبى دارد، امام جمعه اين وظيفه را به او محوّل كرد.

نظام حكومتى

مالزى كشورى داراى حكومت پادشاهى مشروطه است و توسط يک پادشاه اداره مى‏گردد و بعد از يک دوره پنج ساله از ميان پادشاهان ايالات ديگر كه قبلاً اشاره شد، برگزيده مى‏شود. مالزى داراى دو مجلس به نام «خانه ملت» و «مجلس ستاد» است .

پوتراجايا

صبح روز يكشنبه 14 شهريور به اتفاق آقای معماريانى به شهر «پوتراجايا» رفتيم. شهر پل‏ها؛ شهر مساجد دنيا؛ شهر زيبايى‏ها؛ شهری که ايده ساخت آن از ماها تير محمد است و در سال 1995 بنا شده است. هدف از بنای این شهر، انتقال قسمت ادارى كوالالامپور بوده، لذا وزارتخانه‏ها و ساختمان نخست‏وزيرى در اين شهر است. در اين شهر مسلمانان بیشتر به چشم میخورند چون بخش ادارى مالزى، بر خلاف كارهاى تجارى كه در دست ‏چينى‏هاست، به دست مسلمانان است.
وسعت این شهر 46 كيلومتر مربع و جمعيت آن تقریباً صد هزار نفر است. روى درياچه مصنوعى اين شهر، پل‏هاى بسيار زيبايى است كه يكى از پل‏ها شبيه پل خواجوى اصفهان و به پل «پوترا» معروف است. پل‏هاى ديگرى هم با الهام از معمارى ساير كشورها به چشم میخورد. دو مسجد بسيار زيبا وجود دارد كه يكى از آنها بر روى آب ساخته شده و گنجايشی در حدود 15 هزار نفر را دارد. در این مسجد سيستم سرمايشی دیده نمی‌شود، بلکه دو طرف بنایش به گونه‏اى طراحى شده كه جريان هوا از روى آب گذشته و از مسجد مى‏گذرد.
ما همچنین به ديدن مسجد شهر پوتراجايا رفتيم و در آنجا نماز تحيت خوانديم.

صفحه از 232