انسان در عالم اظلّه و ارواح: آيات و احاديث - صفحه 10

چگونه است، صرف نظر مى‏كنيم و تنها، به بحث تحقّق معرفت فطرى براى‏انسان در عالم ارواح مى‏پردازيم. البتّه بر اساس روايات، معتقديم با اعطاى نور علم و شعور به مادّه اوّليّه خلقت، انسان نيز همچون ساير موجودات، حامل شعور و علم مى‏شود؛ ليكن در بحث پيش‏رو، مى‏كوشيم اين فضل و احسان الاهى (يعنى اعطاى معرفت) را در برخى از مراحل خاصّ شكل‏گيرى انسان مورد بحث و بررسى قرار دهيم. وجود انسان در دو عالم ارواح و ذرّ در احاديث امامان عليهم ‏السلام به صورت مسلّم و روشن بيان شده است. از روايات امامان عليهم ‏السلام بر مى‏آيد كه خداى تعالى در عوالم قبل، خود را به همه انسانها شناسانده است. اكنون بحث از اين عوالم را پى مى‏گيريم.

1. انسان در عالم ارواح

بر اساس معارف دينى، تركيب انسان از روح و بدن، امرى مسلّم و پذيرفته شده است. تركيب ميان آن دو، تركيب صناعى و انضمامى است؛ يعنى به گونه‏اى نيست كه نتوان بين آنها جدايى انداخت و هر كدام بدون ديگرى، بقا و ثبات نداشته باشند. هم روح بدون بدن مى‏تواند پايدارى و ثبات داشته باشد و هم بدن بدون روح. همچنين هيچ كدام از آن دو، در حدوث خود به همديگر نياز ندارند؛ يعنى نه بدن از روح و به واسطه روح ايجاد شده است و نه روح به واسطه بدن و از بدن؛ بلكه روح و بدن دو موجود جداگانه‏اند كه خداوند متعال به تقدير علمى دقيق خويش، تا مدّتى ميان آن دو، رابطه حقيقى برقرار كرده و آن دو را در افعال و كردار و تكامل، به همديگر نيازمند ساخته است و هر گاه بخواهد، آن دو را از هم جدا مى‏كند.
به اتّفاق همه علماى مسلمان، اين جدايى در برزخ ـ كه فاصله زمانى از هنگام مرگ تا قيامت و بعث بدن است ـ تحقّق مى‏يابد. بنابر اين ارواح انسانها در برزخ، همچون زمان قبل از تركيب با بدن، جدا و مستقلّ از بدنهاى خويش خواهند بود تا اينكه خداوند متعال، دوباره بدنها را گرد آورد و روح هر كدام را به آنها باز گرداند. در خصوص خلقت ارواح پيش از ابدان و وجود عالم ارواح مستقل از ابدان، روايات

صفحه از 32