ترجمه رساله الابانه - صفحه 146

نياز است تا روان انسان بدان آرام گيرد و به دانش و پاكى او دل بندد.
نكته ديگر اينكه: پيامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله ‏وسلم تذكارهنده به امور عقلى است، همچنان‏كه بيان‏كننده احكام نقلى و پناهگاه امّت در تأويلها و ملجأ آنان در زمان مشكلات است. خداوند ـ سبحانه و تعالى ـ چنين نيست كه عموم مردم را به تمام دين مكلّف بدارد، ولى راه رسيدن به آن را تنها براى برخى آسان گرداند. بنابراين شبهه‏اى باقى نمى‏ماند كه امامت واجب است و اصلى است كه به نبوّت پيوستگى دارد.

دليل دوم: آيه اطاعت اولى‏الامر

دليل ديگر گواه است كه امام، جانشين رسول در تهذيب نفوس، شناساندن دين، تعليم، توفيق، امر و نهى، عقد و حلّ است و امّت وظيفه دارند نسبت به امام، احترام، تعظيم، تبعيّت و اطاعت نشان دهند؛ همان‏گونه كه براى پيامبر وظيفه دارند. از جمله اينكه ادلّه دلالت مى‏كند كه امام در تهذيب افراد و آشنايى آنان بر امور دينى و در امر و نهى و تعظيم امور، جانشين پيامبر بوده و اينكه امّت همانند وجوب و لزوم تعظيم و تكريم و تبعيّت و اطاعت از پيامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله ‏وسلمبر تعظيم و تكريم و اطاعت از امام نيز مكلّف‏اند و آيه اطاعت اولوالامر گواه روشن بر اين مطلب است كه خداى سبحانه و تعالى مى‏فرمايد:
يا أيّها الّذينَ آمنوا أطيعوااللّه‏ و أطيعوا الرّسول و أولي الأمر منكم. (نساء (۴) / ۵۹)
خداوند، اطاعت اولى الامر را به اطاعت رسولش عطف كرد و حكم واحدى براى وجوب اطاعت امّت از آنان (رسول و اولى الامر) قرار داد. خداوند در جايى ديگر فرمايد:
من يطع الرسول فقد أطاع اللّه‏. (همان: ۸)
پس دانستيم كه هر كس اولى الامر را اطاعت كند، خدا و رسول خدا را اطاعت كرده است. مى‏توانيم سخن خداى تعالى «و أولي الأمر منكم» را به ائمّه عليهم ‏السلام معنا كنيم؛ همان‏كسانى كه در ميان امّت، جانشين رسول صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله ‏وسلمدر تنفيذ و اجراى شريعت

صفحه از 180