عالم اظلّه و ارواح : بررسى آراى دانشمندان قرن 4 تا 8 - صفحه 12

و الاعتقاد في الروح أنّه ليس من جنس البدن و أنّه خلق آخر لقوله تعالى:«ثُمَّ أَنْشَـأْناهُ خَـلْقاً آخَرَ فَتَبارَكَ اللّهُ أَحْـسَنُ الخالِقِـينَ.»(۶: ص ۵۰) و معتقديم كه روح از جنس بدن نيست و خلقى غير از بدن است؛ به دليل آيه شريفه «سپس او را به آفرينش ديگر، پديد آورديم. پس خجسته و زوال‏ناپذير است خدا، بهترين آفريننده‏ها.» (مؤمنون (۲۳) /۱۴)
استدلال ايشان به آيه شريفه فوق براى اثبات اختلاف جنس روح با بدن، جاى تأمّل است؛ چرا كه از نظر روايات، آيه شريفه به دميده شدن روح حيات و بقا به جنين، نظر دارد و اين روح غير از روحى است كه دو هزار سال قبل از بدنها خلق شده است. ۱
بيان مرحوم صدوق در مورد حقيقت روح و تقدّم خلقت آن بر ابدان ـ بر اساس آنچه در اين كتاب ذكر كرده است ـ خيلى روشن نيست ولى با توجّه به نسبتى كه مرحوم مفيد در اين باره به ايشان داده، اعتقاد شيخ صدوق رحمه‏الله به تقدّم خلقت ارواح بر ابدان، روشن مى‏شود و هر گونه شكّ و ترديد در اين مورد، از بين مى‏رود. در ادامه، ضمن بررسى نظر شيخ مفيد، اين موضوع هم بررسى خوهد شد.

2. مرحوم شيخ مفيد (413 ق)

شيخ مفيد رحمه‏الله روايات خلقت ارواح قبل از ابدان را خبر واحد شمرده و منظور از ارواح را در آن روايات، فرشتگان الاهى دانسته است. ايشان مى‏گويد:
فأمّا ما ذكره الشيخ أبوجعفر و رواه: «أنّ الأرواح مخلوقة قبل الأجساد بألفي عام...» فهو حديث من أحاديث الآحاد و خبر من طرق الإفراد و له وجه غير ما ظنّه من لا علم له بحقايق الأشياء. و هو أنّ الله تعالى خلق الملائكة قبل البشر بألفي عام... و ليس الأمر كما ظنّه أصحاب التناسخ و دخلت الشبهة فيه على حشويّة الشيعة، فتوهّموا أنّ الذوات الفعّالة المأمورة و المنهيّة كانت مخلوقة في الذرّ...ثمّ خلق اللّه‏ لها أجساداً من بعد ذلك، فركّبها

1.در آينده در اين باره بحث خواهد شد.

صفحه از 22