عالم اظلّه و ارواح : بررسى آراى دانشمندان قرن 4 تا 8 - صفحه 18

الصحيح عندنا أنّ الروح عبارة عن الهواء المتردّد في مخارق الحيّ منّا، الذي لايثبت كونه حيّاً إلاّ مع تردّده. و لهذا لايسمّى ما يتردّد في مخارق الجماد روحاً. فالروح جسم على هذه القاعدة. (4: ج 1، ص 130)
صحيح نزد ما آن است كه روح همان هواى جارى در منافذ موجود زنده از ما انسانهاست كه بدون جريان آن، زنده بودن بر ما صادق نباشد. به همين جهت، هواى جارى در منافذ جمادات، روح ناميده نمى‏شود. پس با توجّه به اين اصل، روح جسم است.
با اين تعريفى كه سيّد مرتضى از روح مى‏كند، روايات تقدّم ارواح بر ابدان ـ آن هم با خصوصيّاتى كه در روايات ذكر شده است ـ حرفى بى‏معنا و باطل خواهدبود. پس بايد توجّه داشت كه آنچه مرحوم سيّدمرتضى به عنوان روح معرّفى مى‏كند، غير از آن است كه در روايات تقدّم خلقت ارواح بر ابدان آمده است.

4. شيخ شهاب الدين يحيى سهروردى (587 ق)

وى تقدّم روح بر ابدان را نفى مى‏كند و مى‏نويسد:
واعلم أنّ النفس لايتصوّر وجودها قبل البدن؛ لأنّها لوكانت قبل البدن موجودة، فإمّا أن تكون متكثّرةً (التكثّر دون مميّز محال و لامميّز قبل البدن من الأفعال و الانفعالات والإدراكات) و إمّا أن تكون متّحدة. فإن بقيت واحدةً تتصرّف في جميع الأبدان، كانت للجميع نفس واحدة، و كان يجب أن يدرك جميع الناس ما أدركه واحد؛ و ليس كذا. و إن انقسمت بعد الوحدة، فهي جسم؛ و قد برهن على امتناع جرميّتها. فالنفس حادثة مع البدن. (3: ج 4، ص 53)
بدانكه نفس پيش از بدن متصوّر نيست؛ زيرا اگر نفس پيش از بدن موجود باشد، يا متكثّر است (تكثّر بدون مميّز محال است و پيش از بدن، هيچ مميّزى از افعال و انفعالات و ادراكات، وجود ندارد) يا واحد. اگر نفس حقيقت واحدى باشد كه در همه بدنها تصرّف مى‏كند، همه مردمان نفس واحد خواهند داشت و لازم مى‏آيد كه هر چه را يكى از افراد انسان ادراك مى‏كند، جميع مردمان ادراك كنند

صفحه از 22