جايگاه امامت در نظام انديشه اسلامى - صفحه 23

جايگاه امامت در نظام انديشه اسلامى

على صحّاف كاشانى‏ ۱

چكيده: امامت از اصول دين است و در زمره فروع دين قرار نمى‏گيرد. بر اساس آيه اكمال (مائده (5) / 3) نا اميدى كفّار، اكمال دين، اتمام نعمت و پسند اسلام به عنوان دين با انتصاب اميرالمؤمنين عليه ‏السلام به امامت و جانشينى پيامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله ‏وسلمحاصل شد. دين اسلام بر پنج پايه استوار است با ولايت، دين كامل شد و ولايت آخرين فريضه الاهى است كه نازل شده است. معرفت امامْ واجب و قبول ولايت امام عليه ‏السلام شرط صحّت اعمال است و بدون آن هيچ عملى قبول نمى‏شود.
نگارنده مقاله با استناد به روايات، به اهمّيّت مسئله امامت و ولايت پرداخته و بر اساس آراء و اقوال 21 نفر از انديشمندان شيعه از شيخ صدوق (قرن 4 ق) تا دانشمندان قرن چهاردهم، نشان مى‏دهد كه امامت از اصول دين و بلكه اعظم اصول است.

كليد واژه‏ها: اصول دين / اصول مذهب / فروع دين / امامت / ولايت / اكمال دين / دين مرضىّ / اتمام نعمت / ولايت اميرالمؤمنين عليه ‏السلام .

مقدّمه

يكى از مباحث مهمّى كه در باب ولايت و امامت مطرح است، اين است كه آيا آن را بايد در زمره فروع دين بدانيم يا از اصول دين به شمار آوريم. سخن ما، در اين گفتار، آن است كه امامت از اصول دين است. براى اثبات اين مدّعا، مى‏توان به آيات و احاديث چندى استدلال كرد. امّا براى رعايت اختصار، تنها به يك آيه، چند

1.پژوهشگر، حوزه علميّه قم.

صفحه از 42