جايگاه امامت در نظام انديشه اسلامى - صفحه 24

حديث (از دو طريق خاصّه و عامّه)، و چند كلام از فقهاى اماميّه استناد مى‏شود.

1. آيه اكمال

الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دِيناً. (مائده (5) / 3)
امروز كافران از [زوال] آيين شما، مأيوس شدند؛ بنابر اين، از آنها نترسيد و از [مخالفت] من بهراسيد! امروز دين شما را كامل كردم، و نعمت خود را بر شما تمام گرداندم و [اين] اسلام را به عنوان آيين [جاويدان] شما برگزيدم...
اين آيه شريفه از يك روز بسيار بزرگ و با شكوه سخن مى‏گويد كه در تاريخ اسلام، براى مسلمين، مهم‏ترين واقعه است؛ روزى كه يأس دشمنان، اكمال دين، اتمام نعمتهاى الاهى و رضايت و خشنودى پروردگار، ارمغان آن است.

1ـ 1) روزى كه باعث يأس و نااميدى كفّار شد

الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ.
دشمنان اسلام از ابتداى بعثت پيامبر اكرم تا آخرين روزهاى زندگى شريف حضرتش، هر كدام به روش خود و با حربه‏هاى مختلف، به جنگ اسلام آمدند. اينان پس از هر شكست، اميد خود را از دست نمى‏دادند و در صدد توطئه‏اى ديگر بر مى‏آمدند؛ ولى نزول آيه فوق، نه تنها شكست كافران را اعلام داشت، بلكه طبق صريح آيه، اميد آينده آنها نيز از بين رفت. بنابراين، كافران براى هميشه از نابودى دين مأيوس گشتند. خداوند فرمود: فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ. با اين نصرت و پيروزى بزرگ، ديگر از كافران در هراس نباشيد؛ زيرا اگر به آنچه امروز براى شما بيان كرديم عمل كنيد، از ناحيه آنان خطرى شما را تهديد نمى‏كند؛ بلكه از مخالفت با دستور الاهى بترسيد.

1ـ 2) روزى كه مايه اكمال دين شد

الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ.

صفحه از 42