جايگاه امامت در نظام انديشه اسلامى - صفحه 28

3ـ 5) اقرار به ولايت حضرت على عليه ‏السلام تمام توحيد است و اسلام با ولايت، اسلام مرضى است. در دعايى كه حضرت صادق عليه ‏السلام بعد از نماز روز غدير تعليم داده‏اند، چنين‏آمده است:
و شهادت مى‏دهم به اينكه محمّد صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله ‏وسلم بنده و رسول توست و على عليه ‏السلام اميرمؤمنان است، و اينكه اقرار به ولايت او تمام توحيد تو، اخلاص به وحدانيّت تو، كمال دين و فضلت بر جميع مخلوقات توست؛ چرا كه قول تو حقّ است كه فرمودى: «امروز دين شما را برايتان كامل و نعمتم را بر شما تمام گرداندم و اسلام را به عنوان دين، براى شما پسنديدم.» معبودا! حمد ويژه توست؛ به خاطر اين منّتى كه بر ما نهادى، از اخلاصى كه ويژه توست، به وحدانيّتت؛ بدين جهت كه ما را به ولايت ولىّ خود ره نمودى، همان ولىّ تو كه هادى است بعد از پيامبر بيم دهنده‏ات و به سبب موالات او، اسلام را به عنوان دين ما پذيرفتى و برگزيدى.»
(۴۵: ج ۳، ص ۱۴۳)

3ـ 6) پيامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله ‏وسلم در حديثى طولانى در مورد محبّت اهل بيت عليهم ‏السلام فرمودند:
محبّت اهل بيت و ذريّه من، كامل كننده دين است. سپس پيامبر اكرم صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله ‏وسلم اين آيه را خواند: «امروز دين شما را برايتان كامل و نعمتم را بر شما تمام گرداندم و اسلام را به عنوان دين، براى شما پسنديدم.» (۳۸: ص ۱۹۲)
3ـ 7) اكمال دين به نصب اميرالمؤمنين عليه ‏السلام است؛ چنان كه پيامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله ‏وسلمفرمودند:
روز غدير خم، برترين عيد امّت من است. آن روزى است كه خداوند ـ تعالى ذكره ـ به من امر فرمود برادرم على بن ابى طالب عليه ‏السلام را به عنوان نشانه‏اى براى امّتم نصب كنم تا بعد از من، همه به او هدايت يابند. و آن روزى است كه خداوند دين شما را در آن كامل ساخت و نعمت را در آن روز بر امّت من تمام فرمود، و اسلام را به عنوان دين، براى مردمان پسنديد.
(۵۶: ج ۸، ص ۲۸ و نك: ۴۰: ج ۱، ص ۲۱۶)

3ـ 8) اگر امام نبود، مردم مانند چهارپايان، حيران بودند؛ چنان‏كه امام حسن عسكرى عليه ‏السلام فرمودند:

صفحه از 42