مولا اميرالمؤمنين على عليه ‏السلام در چكامه‏ هاى ادبى كهن - صفحه 116

دستنويسهايى است از مسيرهاى پر تلاطم، جنگها، حوادث طبيعى، كتابسوزيها و... در طىّ قرون و اعصار جان سالم به در برده و به دست نسل كنونى رسيده است و اين در حالى بوده كه بنابر نقل بسيارى از تاريخ نويسان منصف، در طول تاريخ پرتلاطم هزار و چهارصد ساله دوران اسلامى، دشمنان و بدخواهان آن حضرت، در محو كردن و از بين بردن احاديث، آثار و فضائل مكتوب و شنيدارى وصىّ رسول‏اللّه‏ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله ‏وسلم، از هيچ كوششى دريغ ننمودند و انسان واقعا در مى‏ماند كه اين بزرگوار چه قدر سترگ و عظيم بوده كه با وجود اين همه جفاها و ظلمها در كتمان حقيقت و دفن و نابودى نشانه‏هاى ولايت و فضائل آن امام همام عليه ‏السلام در طول اين تاريخ طولانى، باز هم اين همه آثار مرتبط با شخصيّت، سيره و گفتار آن بزرگوار امروزه در كتابخانه‏هاى داخل و خارج در دهها زبان، مشاهده مى‏شود. به عنوان مثال، نگارنده با كمك معنوى صاحب اين فضائل، يك تنه، بيش از ده هزار اثر «دستنويس مستقل» مرتبط با آن حضرت و خاندان مطهّرش، از فهارس موجودِ كتابخانه‏ها استخراج و داده‏هاى نخستين آنها را ثبت و درج مى‏نمايد و اين در حالى بوده كه به آثارى كه از بين رفته‏اند و فقط نامى از آنها در مصادر تاريخى باقى مانده، يا آثار عظيم چاپ شده و حتّى آثار «دستنويس مشتمل»، به جهت گستردگى و وسعت فضائل آن حضرت اصولاً پرداخته نشده است.
اكنون اين ماييم و اين مسئوليّت سنگين احياى اين آثار و مواريث كهن و شناساندن آنها به تشنگان معارف زلال اسلام ناب محمّدى و علوى. خداوند به همه دين پژوهان اين توفيق را بدهد كه اولويّت نسخه‏پردازى و تصحيح نسخ را در راستاى شناساندن آثار اهل بيت عليهم ‏السلام براى نسلهاى فعلى و آينده قرار دهند. آمين.

توضيح تلخيص‏كننده

متن اصلى و كامل اين رساله، بيش از يكصد و سى صفحه است و تا كنون به صورت كتاب منتشر نشده و فقط در پايگاه اينترنتى WWW.Manuscripts.ir آمده است. در اين رساله، نسخه‏هاى خطّى مختلف از اين آثار معرّفى شده است. در اين

صفحه از 117