رساله‏ اى در بررسى اصالت «خطبه‏ البيان» - صفحه 136

مقدّمه

ابوالقاسم بن حسن، شهير به ميرزاى قمى يا در السنه خواص، محقّق قمى، (صاحب قوانين) بزرگ اصولى سده 12 و 13 هجرى است. وى مؤلّف كتب و رسائل بسيارى در فقه، اصول، كلام و... است. گفته شده كه بيش از هزار رساله، به خطّ ايشان، در علوم مختلف موجود است.
يكى از آن همه، رساله‏اى است درباره خطبة البيان. از آنجا كه اين خطبه منسوب به اميرالمؤمنين عليه ‏السلام داراى مضامينى غيرهمگون با ساير آموزه‏هاى ماست، اصالت آن محلّ اختلاف علماست. بنا به نظر اين فقيه، اين خطبه ابتدائا در كتاب «المناقب» حافظ رجب برسى يافت مى‏شود.
كتابشناسى و نسخه‏شناسى خطبة البيان در مقاله‏اى با عنوان «نگاهى به خطبة الافتخار و خطبه تطنجيه» در مجله علوم حديث شماره 25 ص 70 توسّط جناب آقاى مسعود بيدآبادى (ابوالفضل حافظيان بابلى) به چاپ رسيده است. امّا مى‏توان ساير نسخه‏هاى اين رساله را هم بدان افزود كه معرّفى آنها خواهد آمد. در اين رابطه ايشان مقاله‏اى ديگر با عنوان «معرّفى مشارق أنوار اليقين» در شماره 22 همان مجلّه ص 134 ـ 169 دارند. «خطبة البيان و خطبه‏هاى منسوب به اميرمؤمنان عليه ‏السلام » عنوان مقاله‏اى ديگر در اين باره است كه در مجلّه علوم حديث، شماره 33 ص 49 ـ 82 توسّط جناب آقاى مصطفى صادقى و در نقد مفصّل اين خطبه، منتشر شده است.
اين رساله چهار محور اصلى دارد:
1. صحّت سند اين خطبه قطعى نيست و ظاهر، عدم صدور آن از معصوم است.
2. با فرض فوق، به چه سبب و عذرى ناقلان آن را نقل كرده‏اند.
3. بر فرض صحت خطبه و صدور آن از اميرمؤمنان عليه ‏السلام ، اين خطبه، از متشابهات احاديث است و تا محكمات آنها در دست ماست، به متشابهات آنها تمسّك نمى‏شود.
4. بيان تأويل صحيح برخى از عبارات اين خطبه.

صفحه از 177