جايگاهى بس رفيع و بلند برخوردار است. ۱ در اهمّيّت مقام و رفعت جايگاه «امامت» ـ از ديدگاه قرآن ـ كافى است با نگاهى تدبّر آميز به آيه امامت ابراهيم عليه السلام و تعابير خاصّ آن، توجّه كنيم؛ بنا بر ظاهر، بلكه نصّ اين آيه شريفه، «امامت» مقامى است كه پس از آزمونهاى دشوار، از سوى خداوند (به جعل الاهى)، به بنده مقرّب الاهى - چون ابراهيم ـ سپرده مىشود. همچنين ـ بر اساس اين آيه ـ امامت «عهد خداست» و هرگز به آدميان ستمكاره و گناه آلود نمىرسد (بقره (2) / 124)؛ حتّى اگر چنين كسى از نسل شريف ابراهيم بت شكن باشد.
بنا به تعبير روايات مأثوره، «امامت» مقامى بلند است كه خداوند بعد از نيل مقام نبوّت و خلّت، به ابراهيم خليل الرحمن عطا فرموده، وى را بِدان، رفعت جايگاه بخشيده است! (كافى: ج 1، ص 175)
«امامت» از يك نگاه، اصلى مهم از اصول دين ـ بعد از توحيد و نبوّت و منشعب از آن دو ـ به شمار مىآيد؛ امّا در نگاهى ديگر، تبلور تمامى دين خدا در مقام تفصيل اصول و فروع و اخلاقيّات شريعت، و سكّاندار كشتى دين و تحقق بخش نظام الاهى مسلمين است. (كافى: ج 1، ص 198) امر امامت الاهى بر پايه قرآن و سنّت و عقل سليم، به صورت باورى روشن و نافذ، از ديرباز در فرهنگ اعتقادى ما جا گرفته است. در تاريخنامه طبرى چنين مىخوانيم: «خلق را از امام چاره نيست؛ كه كار دين بر خلق نگاه دارد و كار دنيا تعهد كند و داد از يكديگر بدهد و ستمكاران را شكسته دارد و ستم رسيدگان را فرياد رسد.» ۲
اهمّيّت اين سخن زمانى آشكار مىشود كه به «دين» و نظام تشريع الاهى با تمامى فضاها و ابعاد گوناگون، و قلمرو بىكرانه و عناصر بى شماره هر يك و نيز به گستره فراگير آن تا بىكرانگى عوالم تكوين و آفرينش حيرتانگيز جهان هستى
1.«بازشناسى معنا و مفهوم امامت و جايگاه بلند آن، از ديدگاه قرآن و اسلام» خود از موضوعهاى بنيادى و مهمّى است كه ـ بنا به اهمّيّت و ضرورت ـ در همين نوشتار شده است.
2.تاريخ طبرى، (منسوب به) بلعمى، به كوشش محمّد روشن، حول ۶۲۵، تهران ۱۳۶۶، به نقل از:
ابوالحسن نجفى، غلط ننويسيم، مركز نشر دانشگاهى، چاپ ۱۳۸۱، ص ۲۲۸.