عزّت‏ مدارى در حادثه عاشورا و تبلور آن در سيره حضرت زينب عليها السلام‏ - صفحه 11

در تاريخ نقل شده است، پيش از آنكه امام به معركه جنگ برود، درخواست لباس كرد تا زير لباسهايش بپوشد تا در هنگام تاراج دشمنان، برهنه نماند. «راوى گويد: حسين عليه السلام فرمود: «ايتوني بثوب لا يرغب فيه أجعله تحت ثيابي، لئلّا أجرّد منه: پيراهن كهنه‏اى به من دهيد تا زير لباسم بپوشم كه مرا از آن برهنه نكنند.» پيراهن تنگى آورده شد، فرمود: «اين نه، زيرا اين لباس اهل ذلّت است.» (همان: ص ۱۵۴)
عزّت و كرامت در حادثه كربلا با شهادتِ‏آفرينندگان اين حادثه عظيم به پايان نمى‏رسد؛ بلكه اين عزّت و كرامت در كالبد بازماندگان آنها جانى دوباره مى‏گيرد و ددمنشان خون آشام را به زانو در مى‏آورد. از همين‏روست كه پرداختن به مبحث عزّت و كرامت انسانى در حادثه كربلا بدون پرداختن به نقش اسراى اين حادثه، خاصّه حضرت زينب (س) تبيين صحيحى از عزّت مدارى در حادثه كربلا به ما نخواهد داد. در همين راستا، به طور اجمال، به بررسى مهم‏ترين اركان عزّت يا به عبارت ديگر، عزّت نفس در عملكرد زينب كبرى(س) مى‏پردازيم. مهم‏ترين اركان عزت نفس عبارت‏اند از: زندگى آگاهانه، مسئوليّت‏پذيرى، قاطعيّت و ابراز وجود و زندگى هدفمند.

زندگى آگاهانه مبتنى بر شناخت‏

عنصر آگاهى و شناخت در ميزان عزت نفس تأثير بسزايى دارد. با اينكه حضرت زينب (س) به عنوان پرورش‏يافته خانه امامت در دامان مادرش زهرا عليها السلام و با تربيت علوى، عزّت و كرامت را در درون خويش پرورانده بود. امّا حضور آگاهانه‏اش در جريان حادثه كربلا و عملكرد مدبّرانه امام در آماده‏سازى ايشان براى مواجهه با مصائب يكى از علل رفتارهاى مديريت شده و مدبّرانه ايشان محسوب مى‏شود. اين آگاهى علاوه بر يارى ايشان در بررسى اوضاع و انتخاب راهكارهاى مناسب، مانع از اقدامات شتاب زده و نادرست مى‏شد.

صفحه از 22