عزّت‏ مدارى در حادثه عاشورا و تبلور آن در سيره حضرت زينب عليها السلام‏ - صفحه 13

عشق حضرت زينب به برادرش امام حسين عليه السلام متجلّى گشته است. بنابراين با عزمى راسخ در راستاى تحقّق هدف متعالى خويش - كه همان يارى امام معصوم زمان خويش است - مدبّرانه براى ازدواج خويش شرطى تعيين مى‏كند. اين شرط بيانگر قاطعيّت او در همراهى و يارى امام خويش و همچنين تدبير و دور انديشى اوست. «زينب(س) به همسرى پسر عمويش عبداللَّه‏بن جعفر درآمد، مشروط بر آنكه هرگاه برادرش حسين خواست به مسافرتى برود و زينب خواست با او همراهى كند، عبداللَّه از او جلوگيرى نكند.» (24: ص 290) قاطعيّت و صلابت زينب(س) در مواجهه با دشمنان ملموس‏تر است. در كاخ يزيد با وجودى كه حضرت در لباس يك اسير ظاهر شده است، يزيد را خطاب قرار داده مى‏فرمايد: حالا كه حوادث تلخ روزگار مرا به اينجا كشانده است كه با تو هم صحبت شده‏ام تو را بسيار خوار و حقير مى‏دانم و سرزنش تو را كارى ارزشمند مى‏دانم و تو را به خاطر عملى كه انجام دادى، بسيار توبيخ مى‏كنم.

زندگى هدفمند

زندگى اگر هدفمند نباشد، انسان دچار سردرگمى و تشويش مى‏شود و به اين دليل، فرد نمى‏تواند استعدادهاى درونى خود را جهت بخشد و به خوبى از آنها استفاده كند. كسانى كه قاطع و هدفمند هستند، با توجّه به توانمنديهايى كه دارند، مسير زندگى را به سوى آن اهداف هدايت و براى دستيابى به آن تلاش مى‏كنند.
از نظر اسلام، عالم هستى بر پايه باطل، پايه‏گذارى نشده است: «و ما آسمانها و زمين و آنچه را در بين آنها قرار دارد، بيهوده و باطل نيافريديم.» (ص: (۳۸)/۲۷) انسان نيز با هدف خلق شده است: «آيا چنين پنداشته‏ايد كه ما شما را عبث و بازيچه آفريديم؟!» (مومنون (۲۳) ۱۱۵) «يكى از اهداف خلقت انسان را مى‏توان «حيات طيّبه» دانست. حيات طيّبه به معنى زندگى پاك است و همچون طهارت، جميع شئون زندگى انسان را دربرمى‏گيرد. حيات طيّبه زندگى آگاهانه‏اى است كه نيروهاى وجودى انسان با

صفحه از 22