استفاده از اختيار و اراده در مسير تكامل قرار مىگيرد.» (4: ص 78)
زندگى هدفمند يعنى از تمام نيرو و توان خود براى رسيدن به هدفهاى برگزيده زندگى استفاده كنيم. كربلا تجلّى كاربرد همه توان و نيرو در راه تحقّق اهداف متعالى است. آنجا كه هدف الاهى است، بذل جان و مال و عزيزان در راه تحقّق آن، قابل توجيه است. امام حسين در راه هدف متعالى خود - كه همان امر به معروف و نهى از منكر و اصلاح امّت جدش رسول خداست - قيام مىكند: «أريد أن آمر بالمعروف و أنهى عن المنكر و أسير بسيرُ جدّي و أبي» (۲۶: ص ۱۵۶) و زينب كبرى نيز آگاهانه او را همراهى مىنمايد؛ زيرا او نيز خود را در راه تحقّق اين هدف مسئول مىداند و از همينرو، تلاش در راه تحقّق اين هدف بزرگ اراده ايشان را تقويت مىكند و سبب مىگردد ايشان با استقامت و دليرى در راه احياى دين خدا تلاش كند و با وجود مصائب و سختيها مقتدر و عزيز، در برابر دشمن، ظاهر شود.
عملكرد عزّت محور حضرت زينب (س)
زينب(س) به عنوان پيامرسان عاشورا، تنها زنى است كه در يك مقطع زمانى، به عنوان نايب امام معصوم انجام وظيفه نموده است. در اثباتالوصيّه مسعودى آمده است: «حسين عليه السلام به خواهرش زينب (س) وصيّت كرد و در زمان امام چهارم، علوم آل محمّد از زبان زينب (س) دختر على، نشر مىشد؛ براى پردهپوشى بر امام چهارم و حفظ جان او.» (20: ص 311) انجام اين وظايف خطير نيازمند صلابت على گونهاى است كه دوست و دشمن را مقهور خود سازد. در ناسخ التواريخ در احوالات حضرت زينب آمده است: «چنان خطبهاى را كه فصحاى بلاغت آثار و بلغاى فصاحت شعار از اتيان شطرى بلكه سطرى عاجزند به آن تسلّط و قدرت بيان فرمود و در ضمن آن مراتب شهدا و مقامات سيّدالشهدا را بازنماياند و مرتكبين آن اعمال ناخجسته منوال را توبيخ و ملامت نمود.» (12: ص 305)
عزّت و اقتدار حضرت زينب (س) يك شبه حاصل نشده بود؛ زيرا بر مبناى