عزّت‏ مدارى در حادثه عاشورا و تبلور آن در سيره حضرت زينب عليها السلام‏ - صفحه 21

متجلّى شده است و او با صلابت، در برابر سپاه دشمن مى‏ايستد كه به گفته مولا على عليه السلام شجاعت يكى از دو عزّت است.» (آمدى، 1385، ص 259) همين شجاعت و دلاورى است كه به زينب(س) آن‏چنان هيبت و عظمتى مى‏دهد كه در اوج مصائب دشمن را وادار به تسليم مى‏نمايد.

بحث و نتيجه‏گيرى‏

حماسه حسينى احياى كرامت و عزّت انسانى است و سيّدالشهداء و يارانش مظهر عزت و كرامت‏اند چراكه در راستاى زندگى شرافتمندانه، از جان و مال و عزيزان خويش گذشتند. عملكرد امام حسين عليه السلام به عنوان رهبر قيام، بر مبناى عزّت‏محورى و در راستاى صيانت از كرامت انسانى شكل گرفته است. اين عزّت‏مدارى و عزّت‏محورى پس از شهادت امام در ميان اسراء متجلّى مى‏شود و حضرت زينب(س) به عنوان قافله سالار اين كاروان، نقش به‏سزايى در حفظ عزت و كرامت اسراء دارد. عملكرد عزّت‏مدار حضرت زينب(س) به گونه‏اى است كه نه تنها مردم كوچه و بازار را به تكريم شهدا و بازماندگان آنها وادار مى‏سازد، بلكه با عملكرد مقتدرانه خويش در برابر يزيد و ابن‏زياد كه هيبت و شكوه ظاهرى آنها لرزه بر اندام همگان مى‏انداخت، اقتدار دروغين آنها را در هم مى‏شكند و آنها را به ذلّت و خوارى مى‏كشاند.
زندگى آگاهانه، مسئوليّت‏پذيرى، قاطعيّت و ابراز وجود و زندگى هدفمند از مهم‏ترين اركان عزت نفس محسوب مى‏شود. اينها نمود بارزى در عملكرد حضرت زينب در جريان واقعه عاشورا دارند.
آگاهى به عنوان تجلّى شناخت و تبيين‏كننده مسئوليّتها، مسئوليّت‏پذيرى به عنوان عامل اداى تكليف دينى و اجتماعى، قاطعيّت و ابراز وجود عامل بروز شجاعت در حين اداى تكاليف و زندگى هدفمند به عنوان بستر ظهور همه عوامل فوق، زمينه‏ساز ظهور و بروز شخصيت مقتدر حضرت زينب در واقعه عاشوراست؛

صفحه از 22