يك روز از دنيا رفتند. اين قبر متعلّق به بانويى از اهل بيت است كه به اين نام ناميده شده و نسب او حفظ نشده است. (7: ج 7، ص136)
متذكّر مىشويم كه اين قبر به «قبر امّكلثوم» در ميان مردم معروف است بدون اينكه نامى از زينب باشد. ياقوت و ابنعساكر نام پدر اين خانم را ذكر نكرده و اشارهاى به نام زينب هم ندارند و فقط گفتهاند امّكلثوم. از گفته ايشان حاصل نمىشود كه او دختر علىبن ابىطالب عليه السلام باشد. (همان)
سيّد محسن امين درباره مكان قبر آن حضرت مىنويسد: واجب است كه قبر ايشان در مدينه منوّره باشد. ثابت نشده است كه آن حضرت پس از بازگشت به مدينه - از سفر كربلا و كوفه و شام - از مدينه خارج شده باشد. (همان) ابومخنف صحابى امام حسين و امام حسن و اميرالمؤمنين عليهم السلام پس از گزارش واقعه كربلا و سفر كاروان اسرا به كوفه و شام، ذيل عنوان إلى المدينة مىنويسد: «فخرج بهم و كان يسايرهم باللّيل فيكونون أمامه حيث لايفوتون طرفه، فاذا نزلوا تنحّى عنهم و تفرّق هو و أصحابه حولهم كهيئة الحرس لهم، و ينزل منهم بحيث اذا أراد انسان منهم وضوءاً أو قضاء حاجة لم يحتشم. فلم يزل ينازلهم في الطريق هكذا، و يسألهم عن حوائجهم، و يلطفهم حتّى دخلوا المدينة.» (10: ج 1، ص 501)
بيان برخى كتب تاريخى
در كتابهاى تاريخى معتبر، گزارشى درباره اينكه حضرت زينب (س) پس از بازگشت به مدينه، از آنجا خارج شده باشد، نيست. در برخى از كتب، مانند رساله «نزهة أهلالحرمين» درباره آن حضرت آمده است: از جمله قبور اولاد ائمّه، قبر زينب كبرى دختر اميرالمؤمنين عليه السلام است كه كنيه ايشان امّكلثوم است و قبرشان نزديك قبر شوهرش عبداللَّهبن جعفر طيّار بيرون شهر دمشق شام است. آن حضرت با همسرش، عبداللَّهبن جعفر، در دوران عبدالملكبن مروان در سال مجاعه، به شام رفت تا عبداللَّه به املاك و مزارعش بيرون شام سركشى كند تا مجاعه پايان يابد.