گفتارى در مدفن حضرت زينب(س) - صفحه 26

يك روز از دنيا رفتند. اين قبر متعلّق به بانويى از اهل بيت است كه به اين نام ناميده شده و نسب او حفظ نشده است. (7: ج 7، ص‏136)
متذكّر مى‏شويم كه اين قبر به «قبر امّ‏كلثوم» در ميان مردم معروف است بدون اينكه نامى از زينب باشد. ياقوت و ابن‏عساكر نام پدر اين خانم را ذكر نكرده و اشاره‏اى به نام زينب هم ندارند و فقط گفته‏اند امّ‏كلثوم. از گفته ايشان حاصل نمى‏شود كه او دختر على‏بن ابى‏طالب عليه السلام باشد. (همان)
سيّد محسن امين درباره مكان قبر آن حضرت مى‏نويسد: واجب است كه قبر ايشان در مدينه منوّره باشد. ثابت نشده است كه آن حضرت پس از بازگشت به مدينه - از سفر كربلا و كوفه و شام - از مدينه خارج شده باشد. (همان) ابومخنف صحابى امام حسين و امام حسن و اميرالمؤمنين عليهم السلام پس از گزارش واقعه كربلا و سفر كاروان اسرا به كوفه و شام، ذيل عنوان إلى المدينة مى‏نويسد: «فخرج بهم و كان يسايرهم باللّيل فيكونون أمامه حيث لايفوتون طرفه، فاذا نزلوا تنحّى عنهم و تفرّق هو و أصحابه حولهم كهيئة الحرس لهم، و ينزل منهم بحيث اذا أراد انسان منهم وضوءاً أو قضاء حاجة لم يحتشم. فلم يزل ينازلهم في الطريق هكذا، و يسألهم عن حوائجهم، و يلطفهم حتّى دخلوا المدينة.» (10: ج 1، ص 501)

بيان برخى كتب تاريخى‏

در كتابهاى تاريخى معتبر، گزارشى درباره اينكه حضرت زينب (س) پس از بازگشت به مدينه، از آنجا خارج شده باشد، نيست. در برخى از كتب، مانند رساله «نزهة أهل‏الحرمين» درباره آن حضرت آمده است: از جمله قبور اولاد ائمّه، قبر زينب كبرى دختر اميرالمؤمنين عليه السلام است كه كنيه ايشان امّ‏كلثوم است و قبرشان نزديك قبر شوهرش عبداللَّه‏بن جعفر طيّار بيرون شهر دمشق شام است. آن حضرت با همسرش، عبداللَّه‏بن جعفر، در دوران عبدالملك‏بن مروان در سال مجاعه، به شام رفت تا عبداللَّه به املاك و مزارعش بيرون شام سركشى كند تا مجاعه پايان يابد.

صفحه از 30