گفتارى در مدفن حضرت زينب(س) - صفحه 28

4. مورّخان درباره زمينها و مزارع متعلّق به عبداللَّه‏بن جعفر مطلبى نياورده‏اند. ضمن اينكه عبداللَّه در حبشه، از مادرش اسماء بنت عميس به دنيا آمد (5: ج‏3، ص‏17) و در مدينه زيست و در مدينه از دنيا رفت (14: ج 2، ص 198)؛ در حالى‏كه معاويه و پسرش يزيد سالها بر شام حكومت كردند و دشمن خاندان پيامبر صلى اللَّه عليه وآله و اميرالمؤمنين عليه السلام بودند؛ از اين‏رو، هيچگونه توجيهى براى اينكه او در شام زمين و مزرعه خريده باشد، نيست. پدرش جعفر طيّار هم اهل مكّه بود و چند سال در حبشه زندگى كرد و سپس به مدينه رفت و در آنجا شهيد شد و در شام زمين و مزرعه نداشت؛ تا بر اساس گفته برخى، به سبب جود و سخاوت فراوان، آنها را ببخشد.
5. حضرت زينب كه در راه كربلا و كوفه و شام و به سبب حكومت يزيد، آن همه مصيبت ديد و عزيزترين عزيزانش شهيد شدند و در شام تحقير شد، آيا علاقه‏اى به ديدن دوباره شام داشت؟ با آن همه مشكلات و غمها چگونه مى‏توانست در سرزمين معاويه و يزيد زندگى كند؟!
6. چنانچه برخى نويسندگان اصرار دارند كه اين قبر متعلّق به دختر اميرالمؤمنين عليه السلام است - همچنان كه مشهور است كه به نام امّ‏كلثوم است - ممكن است متعلّق به امّ‏كلثوم صغرى دختر ديگر اميرالمؤمنين عليه السلام باشد كه آن هم با بيان آغازين سيد محسن امين كه خط مكتوب بر آن به قرن ششم هفتم هجرى مى رسد، بعيد است كه متعلق به دختران اميرالمؤمنين عليه السلام باشد. و اللَّه اعلم.
صاحب كتاب رياحين الشريعه نيز درباره مدفن آن حضرت معتقد است كه در مدينه است؛ اگر چه علامت قبرى ندارد. (13: ج 3، ص 34) ايشان گزارشهاى مربوط به اينكه مدفن آن حضرت در مصر يا شام باشد را رد مى‏كند؛ چنان كه از كتاب «اخبار زينبيّات» نقل مى‏كند كه پس از ورود حضرت زينب به مدينه، ميان آن حضرت و

صفحه از 30