گفتارى در مدفن حضرت زينب(س) - صفحه 29

عمربن سعيد اشدق اموى، والى مدينه - كه از طرف يزيد بود - كدورتى حاصل شد. يزيد امر كرد زينب كبرى را از مدينه به مصر منتقل كنند. او هم در اوّل شعبان سال 61 هجرى به مصر رفت و تا رجب سال 62 در مصر اقامت داشت تا در روز يكشنبه چهاردهم رجب، وفات يافت و در محلى كه فعلاً الحمراء القصوى معروف است، مدفون گرديد. محلّاتى پاسخ مى‏دهد كه اين قول مخالف قولى است كه مدفن آن حضرت را در شام مى‏داند و با قول كسانى كه در مدينه مى‏دانند. (همان)

نكته مهم‏

در پايان تذكر اين نكته مناسب است كه با وجود اختلافات ياد شده واقعيّت مشهود اين است كه هر مكان منسوب به ائمه معصومين عليهم السلام و فرزندان بزرگوارشان خود عملاً به مركزى براى نشر حقايق دينى و تزكيه مردم تبديل مى‏شود. لذا با توجّه به اين مطلب نبايد اين دقّت تاريخى را وسيله‏اى براى تضعيف شور و ايمان مردم و محبّت فوق‏العاده فطرى آنها به اهل بيت عليهم السلام قرار داد. علاوه بر اينكه نفس زيارت حضرت زينب (س) امرى مستحب است و اينگونه امور مستحب عموماً به نيت رجاء انجام مى‏شود نه به نيت ورود. و نتيجه آن استحكام پيوند قلبى مردم با اهل بيت عليهم السلام است كه همگان شاهد آن هستيم.

نتيجه:

بنابراين، حضرت زينب كبرى(س) دختر اميرالمؤمنين عليه السلام و حضرت زهرا عليها السلام پس از آن همه مصيبت و فشارهاى وارده و پس از بازگشت از كربلا به مدينه، تا 15 رجب سال 61 يا 62 در مدينه در كنار همسر خود عبداللَّه‏بن جعفر وحضرت سجّاد عليه السلام زندگى كرد و در همانجا رحلت فرمود و مدفون گرديد؛ لكن همچنان كه محلّ دفن مادر گرامى آن حضرت مخفى است، قبر وى نيز آشكار نيست و اين مطلب يكى ديگر از اسرار اين خاندان است. به اميد روز ظهور حضرت صاحب‏الامر و الزمان (عج) و آشكار شدن اين اسرار به دست ايشان.

صفحه از 30