سيماى حضرت زينب عليها السلام در آينه برخى منابع انگليسى‏ - صفحه 47

موبور و چشم آبى، تنها بخشى از نقشه بزرگى است كه از زمان آغاز سلطه و سيطره بر كشورهاى مسلمان، سوداى آن را در سر مى‏پروراندند. تأسّف‏بارتر آنكه در جوامع اسلامى مدرك‏دارانِ مدرّس‏نمايى هم پيدا مى‏شوند كه تنها حجّت آنها براى عَلَم كردن برخى از چهره‏ها، همين تعريف و تمجيدهايى است كه در آثار اين‏گونه نويسندگان فرنگى مى‏خوانند. البتّه بايد اذعان كرد كه در همان جوامع فرهنگى، دانشمندان شريف، منصف و ارجمندى نيز يافت مى‏شوند كه به واقع، در پى كشف حقيقت‏اند؛ امّا كرسيهاى رفيع و بلندگوهاى تبليغاتى در اختيار آنها نيست.
بارى، از ميان دو مدخلِ به دست آمده، مدخل «فرهنگ لغت اسلام آكسفورد»(2003) كوتاه‏تر است. در اين اثر گفته شده است:
[ حضرت‏] زينب [ عليها السلام‏] در سال 681 ميلادى معادل با سال 62 هجرى قمرى رحلت فرمود. پيشتر با عبداللَّه‏بن جعفر ازدواج نموده، از وى سه پسر و دو دختر داشته و در نبرد كربلا در سال 680 ميلادى برابر با 61 هجرى قمرى، در معيّت برادرش [ حضرت امام ]حسين [ عليه السلام‏] بود. پس از شهادت [ حضرت امام ]حسين [ عليه السلام‏]، [ حضرت‏] زينب [ عليها السلام ]نقش مهمّى در محافظت از جان برادرزاده‏شان، [ حضرت‏] على‏بن الحسين [ عليه السلام‏] ايفا كرده و به سبب فداكارى و قهرمانيهايش، به لقب «قهرمان كربلا» ملقب گشته است.
مدخل ديگر از «دايرة المعارف شخصيّتهاى دينى جهان» (2004) گرفته شده است كه مقاله «سيدّه زينب» آن را خانم والرى هافمن نوشته است. اين مقاله كه تقريباً يك ستون و نيم است، [ حضرت‏] زينب [ عليها السلام‏] را اين‏گونه توصيف مى‏كند:
سال تولد تقريباً 630 ميلادى برابر با سال 11 هجرى قمرى - سال وفات 684 ميلادى برابر با 65 هجرى قمرى نويسنده مقاله درباره آن حضرت چنين مى‏آورد كه وى نوه پيامبر است و در اكتبر 680 [ محرّم 61 هجرى‏] همراه برادرش [ حضرت امام‏] حسين [ عليه السلام ]بود و جان برادرزاده‏اش [ حضرت امام ]علىّ‏بن الحسين [ عليه السلام‏] را نجات داد؛ در حالى كه سربازان يزيد، خليفه اموى، هفتاد و سه نفر از رجال خانواده را كشتند. [ حضرت‏] زينب در ميان فرقه‏هاى

صفحه از 51