تعليقات آيت ‏اللَّه جعفرى بر اصول كافى، شانزده باب از كتاب الحجّه‏ - صفحه 65

* ص 376 - همان باب، ح 6، ذيل «ذؤابة سيف رسول اللَّه»:
«ذوآبة» بندى است كه به حفاظ شمشير بسته مى‏شود كه مى‏توان به آن چيزهايى مانند حرز را گره زد. زمانى رسم بر آن بوده كه وصيّت‏نامه را نيز به آن مى‏بستند؛ به عنوان آمادگى براى مرگ ناشى از شركت در جنگها.
* ص 378 - همان باب، ح 9، ذيل «ألفاً غير معطوفة»:
براساس سخنان مجلسى و فيض، يعنى: «تنها يك حرف ناكامل و تنها از حروف الفباء، يعنى چيزى كمتر از يك حرف تنها.» او «الف» را انتخاب كرد؛ زيرا اين حرف اوّلين حرف الفباست و آسان‏ترينِ آنها در نوشتن و خواندن است و در نوشتن دنباله ندارد كه به معناىِ ناكامل بودن آن است. در خط كوفى قديمى، اين‏گونه نوشته مى‏شد: «L».
اگر انتهاىِ پايينى آن را كه به سمت راست كشيده شده، حذف كنيم، اين حرف ناكامل مى‏شود. اين صحيح‏ترين معنايى است كه از شيوخ بزرگ شنيده شده است. (مرآت العقول، ج 3، ص 290؛ الوافى، ج 2، ص 76)
* ص 383 - باب الإشارة و النصّ على الحسن‏بن عليّ عليهما السلام، ح 6، ذيل «هذين العودين»:
صحيح «العمودين» است؛ چنان كه در: مرآة العقول، ج 3، ص 297؛ بحارالانوار، ج 42، ص 207 و وافى ج 2، ص 80 به نقل از كافى آمده است.
* ص 384 - همان حديث، ذيل «هذين المصباحين»:
احتمالاً مشابه دو ستون يا همان‏طور كه برخى مفسّران گفته‏اند، منظور دو امام (حسن و حسين عليهما السلام) هستند.
* ص 384 - همان حديث، ذيل «عفا في الأرض مخطُّها»:
اين جملات در پاسخ به سؤال كسى است كه اعتراض كرد: اگر خدا رحمان، و امام عالم؛ و دين ثابت است، چرا اين همه آزار و خسران بعد از رحلت پيامبر ايجاد

صفحه از 72