تعليقات آيت ‏اللَّه جعفرى بر اصول كافى، شانزده باب از كتاب الحجّه‏ - صفحه 67

كسى كه بعد از رحلت امام قبلى، به امامت برمى‏خيزد و در اين معنا، به نوبت، به امامان اطلاق مى‏شود. (اين معنا، معناى ظاهرى است و مى‏تواند به ساير موقعيّتها جداى از امامت نيز اطلاق شود.) اين مطلب باعث بروز اشتباهاتى چند در ميان شيعه شده و دليلِ اين است كه چرا برخى از آنان به جاى اينكه امام موسى‏بن جعفر را فوت شده بدانند، تصوّر مى‏كنند كه امام موسى‏بن جعفر غايب شده‏اند (به غيبت رفته‏اند). دليل آن اين است كه آنها از پدر ايشان شنيدند كه ايشان را «القائم» ناميدند. اين گروه، «واقفيّه» ناميده مى‏شوند؛ زيرا آنها پايان امامت را در امام موسى‏بن جعفر مى‏دانند و معتقد نيستند كه امامت بعد از ايشان به امام رضا عليه السلام منتقل شده است. (نك: الطوسى، الغيبه، ص 29-50؛ البحار، ج 48، ص 250-275)
* ص‏412 - باب الإشارة و النصّ على‏أبن الحسن موسى عليه السلام، ح 3، ذيل «قد لبس الدرع و ساوى عليه»:
رجوع شود به فصل 38 اين كتاب (كتاب الحجّة، باب ماعند الائمّة من سلاح رسول اللَّه و متاعه) كه اين مطلب به عنوان يكى از نشانه‏هاى امامت شمرده شده است.
* ص 414 - همان باب، ح 8، ذيل «لاتجفوا إسماعيل»:
اين فرد اسماعيل، پسر امام جعفر عليه السلام است و اين حديث نشان مى‏دهد كه او در آن زمان، هنوز زنده بوده است.
* ص 416 - همان باب، ح 10، ذيل «و أمّي و أمّه واحدة»:
مادر اسماعيل و عبداللَّه يكى بوده؛ در حالى كه مادر امام موسى بانويى ديگر بوده است. علّامه مجلسى مى‏گويد: اين جمله اشاره به مادر همه آنان دارد يعنى حضرت فاطمه عليها السلام. (مرآت العقول، ج 3، ص 336)
شيخ مفيد همين روايت را از قول همين سلسله روات، ذكر مى‏كند و طبرسى آن را از قول كلينى با همان سلسله روات و همان متن، نقل مى‏كند، امّا در هر دوى آنها،

صفحه از 72