انسان در عالم ذرّ آراء و اقوال - صفحه 82

لأنّ من المحال أن ينسي جميع الخلق ذلك، حتّى لايذكروا و لايذكره بعضهم. (6: ج 1، ص 113-114)
دليلهايى دلالت مى‏كنند كه خداوند متعال، كسانى را تكليف مى‏كند كه به حدّ بلوغ رسيده و خردهايشان كامل شده است و با كسى سخن مى‏گويد كه سخن را بفهمد.
اين دليلها مى‏رساند آنان كه خداوند متعال در عالم ذر با آنها سخن گفته و بر معارف از آنها پيمان گرفته و گروهى اقرار كردند و گروهى انكار، آنها بايد عاقل و كامل و مكلّف باشند؛ زيرا اگر اين اوصاف را دارا نمى‏شدند، سخن گفتن با آنها درست نبود و اقرار و انكار آنها فائده‏اى نداشت. و اگر آنان در عالم ذرّ عاقل و كامل بودند، پس بايد سخن گفتن و اقرار و انكارِ آنجا را به ياد مى‏آوردند؛ چون محال است كه همه خلق آن را فراموش كنند؛ به گونه‏اى كه هيچ يك از آنها هيچ چيزى از آنجا را به ياد نياورد.
اصل اين سخن كه تكليف بدون بلوغ و عقل و فهم صحيح نيست، كاملاً درست و مطابق فهم صريح همه عقلاست و به طور طبيعى، احدى نبايد در اين سخن شك و شبهه داشته باشد.
همچنين شكّى نيست كه هرچند فرزندان آدم عليه السلام در عالم ذرّ به هنگام خروج خيلى كوچك بودند، امّا خداى تعالى آنها را به اندازه‏اى از عقل و فهم بهره‏مند ساخت كه قادر به سخن گفتن و انجام تكليف باشند. آيه شريفه و روايات نيز به صراحت دلالت دارند كه همه فرزندان آدم عليه السلام در آنجا مورد خطاب مستقيم خداوند متعال قرار گرفتند و به ربوبيّت او اقرار كردند. پس آنچه در آنجا روى داده، هيچ منافاتى با دليلهاى اقامه شده از ناحيه عقل ندارد. همچنين هيچ دليلى اقامه نشده است كه اعطاى درك و شعور از سوى خدا به موجودات ذرّى و دريافت معارف الاهى از سوى آنان و عقد پيمان بين خدا و اين موجودات، عقلاً محال باشد.

صفحه از 91