زعم خود، آخرت را در ازاى دنياى پر زرق و برق، در پرتو حكومت، يزيد فروختند و زندگى در سايه حكومت حسين عليه السلام را رها كردند. امّا اين معامله برايشان گوارا نخواهد بود ودر آينده عمر گلوگيرشان مىشود. به همين سبب، حضرت زينب(س) كلام خود را به صورت اقتباس از قرآن مزيّن مىكنند و تأكيد مىدارند كه كوفيان گرفتار خشم خدا خواهند شد و اين مجازات به سبب اهانت آنان به مقام ولايت و ناديده گرفتن ارزشهاى الاهى است. از اين رو، خوارى و بدبختى در انتظار آنان است و به سبب كفران نعمتِ امامت و خوار كردن مقام هدايت، براى آنان ذلّت مقدّر شده است.
در اين عبارت كوتاه حضرت زينب(س)، چند نكته ادبى وجود دارد:
1. معامله آنان درباره فرو گذاشتن حق و يارى كردن باطل به خسران در معامله تشبيه شده است. بر اين اساس، در فعل «خسرت» استعاره تصريحيّه تبعيّه وجود دارد.
2. جمله «بؤتم بغضب من اللَّه و ضربت عليكم الذلّة و المسكنة» از قرآن اقتباس گرديده (بقره (2) / 61) كه در بهترين حالت و در اوج فصاحت و بلاغت مورد استفاده واقع شده است.
3. حضرت زينب(س) حالات كوفيان از جهت رها كردن مسير حق، انتخاب دولت زودگذر باطل و لذّتجويى آنى در پرتو آن را از يك سو، به حالت كسانى تشبيه مىنمايند كه خشم خدا را براى خود مىخرند و از سوى ديگر، به حالات كسانى تشبيه مىكنند كه خوارى و بيچارگى براى آنان تقدير شده است. بنابراين استعاره تمثيليّه مىباشد.
4. در جمله «ضربت عليكم الذلّة و المسكنة»، ذلت و بيچارگى بسان خاك چسبندهاى تشبيه شده است كه براى برافراشتهشدن بر روى گنبد يا ديوار، بايد روى هم پىريزى شود. بنابراين خوارى و بيچارگى، بسان اين خاك چسبنده، بر