تجزيه و تحليل ادبى خطبه حضرت زينب (س) در كوفه‏ - صفحه 124

نمى‏ماند و به زودى حضرت قائم (عج) در همين دنيا انتقام مظلومان را خواهند گرفت و در عقبى هم، خداوند در كمين ستمگران است و انتقام او بسى سخت‏تر مى‏باشد.
ايشان با اقتباس از قرآن، يادآور مى‏شوند كه خداوند تجاوزگران و قاتلان شهداى كربلا را رها نمى‏كند و در كمين آنهاست (فجر (89) / 14) و اگر موقّتاً فرصتى به آنان داده شده، بى‏حكمت نيست و اين فرصت براى آن قاتلان، خوشايند و مبارك نيست؛ چراكه عذابى خواركننده در انتظار آنان مى‏باشد؛ همان‏طور كه خدا وعيد داده است: «لا يَحسَبنَّ الَّذينَ كفروا أنَّما نملي لهم خيرٌ لِأنفُسِهم إنَّما نُملي لهم ليزدادوا إثماً و لهم عذابٌ مهين»(آل عمران (۳) / ۱۷۸).۱

نتيجه گيرى:

خطبه‏هاى حضرت زينب (س) در حضور مردم كوفه، سليس، شيوا و در اوج فصاحت و بلاغت ايراد شده و بيانگر كمال سخنورى ايشان است. از ويژگيهاى بارز اين خطبه، اقتباسات زيبا و فراوان آن از آيات، ضرب‏المثلها و تمثيلات قرآنى است كه زيبايى و تأثير آن را در اذهان مخاطبان و شنوندگان، دوچندان كرده است. به باور ما ايراد اين خطبه، نتايج حكمت‏آميز ذيل را نيز به همراه دارد:
1. سكوت بعضى از مردم كوفه از يك سو و هم‏دستگى بعضى ديگر با اين جنايت از سوى ديگر، محكوم گرديده و تأكيد شده است كه كوفيان با سكوت در برابر ظلم، عذاب جاودانه را براى خود خريدند.
2. كوفيان با ترك مسير حق و گزينش دولت باطل، خوارى و بيچارگى رابراى

1.آنهايى كه كفران ورزيدند، گمان نكنند كه اگر ما به ايشان مهلت مى‏دهيم، اين فرصت براى آنها خوب است؛ ما به ايشان مهلت مى‏دهيم تا گناهانشان افزوده گردد و در پى آن، برايشان، عذابى خواركننده است.

صفحه از 125