تحليل گفتمان ادبى خطبه ‏هاى حضرت زينب(س) - صفحه 130

2. گفتمان‏

گفتمان معادل واژه فرانسوى )discourse(اصطلاحى زبان‏شناسى است كه به سرعت، كاربرد وسيعى يافت. (3: ص 22) جى.اى.كادن در فرهنگ اصطلاحات، گفتمان را در اطلاق به مباحث بسيار عالمانه و دقيق گفتارى يا نوشتارى پيرامون يك موضوع فلسفى، ادبى، سياسى، اجتماعى، دينى، فرهنگى و هنرى به كار مى‏برد. (14: ص 26) گفتمان در مفهوم سنّتى - فلسفى آن به معنى دليل‏آورى و بازتاب روشمندانه و كنترل‏شده گفتارى يا نوشتارى است. (5: 1380) نيز گفتمان را مراوده كلامى، بده‏بستانى بين گوينده و شنونده، باز نمود يك صدا در دل يك متن و تلازم گفته با كاركردهاى اجتماعى و معنايى دانسته‏اند. (15: ص 10) به عبارت ديگر، گفتمان عبارت است از زبان به هنگام كاربرد به منظور برقرارى ارتباط (1: ص 26) و به طور كلّى، اصطلاحى عام است براى نمونه‏هاى كاربردى زبان يعنى زبانى كه در اثر برقرارى ارتباط، توليد شده است و برخلاف دستور زبان - كه با عبارتها و جمله‏ها سر و كار دارد - گفتمان با واحدهاى زبانى بزگ‏تر چون پاراگراف، مصاحبه، مكالمه و متن سر و كار دارد. (همان)
شرط اصلى گفتمان گفتگو يا همه پرسه است. هرنوع گفتار، كلام و نوشتار، جريانى اجتماعى محسوب مى‏شود. گفتمانها برحسب زمان و مكان متفاوت‏اند؛ (14: ص 55) مثلاً گفتمانى كه ميان يك دانشجو و همكلاسى او در بيرون از دانشگاه صورت مى‏گيرد، با گفتمانى كه ميان همان دانشجو و همكلاسى او در كلاس صورت مى‏گيرد، متفاوت است.
از تعاريف ذكر شده چنين بر مى‏آيد كه گفتمان پديده‏اى است زبانى متأثّر از اجتماع و نوع و كيفيّت آن از موقعيّتى به موقعيّت ديگر، تفاوت دارد.

صفحه از 148