جلوه‏ هاى بلاغت در كلام پيام‏ آور عاشورا، حضرت زينب (س) - صفحه 151

مقدّمه‏

چنانچه عاشورا را پديده‏اى بدانيم كه به وجود آورنده آن حسين‏بن على عليه السلام است، پرورش‏دهنده اين پديده زينب بنت على عليه السلام خواهد بود. به يقين، زينب قسمتهاى مهمى از پرورش عاشورا را به عهده داشته است.
اگر امام حسين عليه السلام پس از نوشيدن شهد شهادت، نمى‏توانست على‏الظاهر عهده‏دار رهبرى نهضت خود باشد تا آن را به سر منزل مقصود برساند، زينب كبرى(س) اين مهم را عهده‏دار شد و بى‏جهت نيست كه ملقّب به لقب «شريكة الحسين» گرديد. اگر امام حسين عليه السلام در عاشورا با تيزى شمشيرخود، دشمنان اسلام را از پاى در آورد، زينب(س) بعد از شهادت برادرش، با تيزى زبان خود با دشمنان جنگيد. (4: ص 11)

جِراحاتُ السنانِ لَها التيامُ‏وَ ما يَلتامُ ما جرحَ اللّسانُ۱
زخمهاى نيزه التيام‏پذير است و بهبود مى‏يابد؛امّا زخمها و جراحاتى كه از ناحيه زبان مى‏رسد، التيام نمى‏پذيرد!
اگر جهاد حسين‏بن على عليه السلام خوب جنگيدن و خوب شهيد شدن بود، جهاد خواهرش خوب تبليغ كردن و خوب سخن گفتن و ابلاغ پيام شهيدان بوده است. اسيران اهل بيت عليهم السلام خصوصاً زينب كبرى (س) در مسير كربلا تا كوفه و از كوفه تا شام و ديگر نقاط، زمينه‏هاى انقلاب و تحوّلى عظيم را ايجاد كردند: افشاگريها، پيام‏رسانيها، بيدار كردن مردم از خواب غفلت و بيان حقايق، از جمله كارهايى بود كه اسرا خصوصاً زينب (س) توانستند انجام دهند. از ميان تمامى اسيران اقدامات و عملكرد زينب (س) تأثير بسزايى داشت و تحوّلات عظيمى به وجود آورد؛ چرا كه اين مخدّره، از امتيازاتى برخوردار بود كه او را در كارهايش موفّق مى‏كرد؛ امتيازاتى از قبيل: وقت‏شناسى، عقل و تدبير، فصاحت و بلاغت، شجاعت و شهامت و...

1.از اشعار منسوب به اميرالمومنين عليه السلام‏

صفحه از 164