نقش فنون بلاغت در فهم متون دينى - صفحه 70

در روايتى، احمدبن ابى‏نصر مى‏گويد: از امام رضا عليه السلام درباره موضوعى پرسيدم. امام پاسخ نداد و فرمود: اگر هر آنچه شما مى‏خواهيد به شما بدهيم، مايه شرّ شما خواهد شد و ما نيز گرفتار خواهيم شد. ۱
علّامه مجلسى ذيل حديث مى‏نويسد : امتناع امام از پاسخ، احتمال دارد به خاطر مصلحت كتمان بوده يا به جهت اينكه پرسش مربوط به مسائل پيچيده و غير قابل فهم بوده است. ۲ روشن است براساس احتمال دوم، سؤال درباره مسئله دشوارى بوده كه براى راوى يا حاضران در جلسه، قابل درك نبوده است.
گاه به خاطر رعايت سطح مخاطب، از برهان خلف استفاده كرده و به طور غير مستقيم پاسخ گفته‏اند. هنگامى كه حضرت على عليه السلام با سپاهيان خود عازم جنگ با معاويه بود، شخصى پرسيد: آيا حركت ما به طرف شام، از روى قضا و قدر الاهى است؟ امام فرمود: واى برتو! شايد قضاى لازم و قدر محتوم را گمان كرده‏اى! اگر چنين باشد، پاداش و كيفر، باطل مى‏شود و نويد و تهديد، بى‏اثر خواهد شد. خداوند بندگانش را از روى اختيارشان امر كرد و با هشدار آنان را نهى نمود... پيامبران را به بازيچه نفرستاد و كتاب را براى بندگان بيهوده نازل نكرد و آسمانها و زمين و آنچه را ميان آن دو است، به باطل نيافريد... ۳
سائل، قضا و قدر را به معناى جبر دانسته است؛ لذا امام عليه السلام مفهوم قضا و قدر را براى او تبيين نكرد، بلكه با استفاده از برهان خلف، به مخاطب فهماند كه برابر دانستن قضا و قدر با جبر، چه محذوراتى دارد، از جمله اينكه قانون پاداش و كيفر بى‏اثر مى‏ماند، رسالت انبياء لغو مى‏شود و اساس خلقت زير سؤال مى‏رود.
معصومان عليهم السلام گاه بر مراتب فهم وانديشه اصحاب خود تصريح كرده‏اند. عبداللَّه‏بن سنان از ذريح محاربى، نقل مى‏كند كه به امام صادق عليه السلام عرض كرد:
خداوند در كتابش مرا به كارى امر كرده است كه دوست دارم آن را انجام دهم.

1.همان: ج ۳، ص ۳۱۸

2.۱۴: ج ۹، ص ۱۹۲

3.۵: حكمت ۷۸

صفحه از 79