انسان در عالم ذرّ : روايات اهل بيت عليهم السلام‏ - صفحه 86

اللَّهُ مُحَمَّداً صلى اللَّه عليه و آله فَآمَنَ بِهِ قَوْمٌ وَ أَنْكَرَهُ قَوْمٌ فَقَالَ اللَّهُ: «هذا نَذِيرٌ مِنَ النُّذُرِ الْأُولى‏»؛ يَعْنِي بِهِ مُحَمَّداً صلى اللَّه عليه و آله حَيْثُ دَعَاهُمْ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي الذَّرِّ الْأَوَّلِ. 1
همانا خداى تعالى آن‏گاه كه خلق را در ذرّ اول آفريد، آنها را در صفهايى پيش روى خويش قرار داد و محمّد صلى اللَّه عليه و آله را بر آنها مبعوث ساخت؛ پس قومى به او ايمان آوردند و قومى ديگر انكار كردند. خداى تعالى در اين زمينه مى‏فرمايد: «اين انذارى است از انذارهاى پيشين.» مراد محمّد صلى اللَّه عليه و آله است كه خلق را در ذرّ اوّل به خداى عزّوجل دعوت كرد.

1-5) روايات اميرالمؤمنين ناميدن حضرت على عليه السلام‏

روايات زيادى در كتب روايى نقل شده كه بر اساس آنها على عليه السلام در عالم ذرّ از سوى خداى تعالى اميرالمؤمنين ناميده شده است. جابر مى‏گويد: از امام باقر عليه السلام سؤال كردم:
لِمَ سُمِّيَ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ؟ قَالَ اللَّهُ سَمَّاهُ وَ هَكَذَا أَنْزَلَ فِي كِتَابِهِ وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنِي آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ وَ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولِي وَ أَنَّ عَلِيّاً أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ.۲
چرا [ على عليه السلام‏] اميرالمؤمنين خوانده شد؟
فرمود: خدا او را امير المؤمنين ناميد و همين‏طور در كتابش نازل كرد: «و آن‏گاه كه پروردگارت از پشت فرزندان آدم ذرّيّه آنها را گرفت و آنها را به خودشان گواه گرفت كه آيا من پروردگارتان نيستم و محمّد رسولم و على اميرالمؤمنين نيست؟

1-6) روايات عرضه ولايت اميرالمؤمنين در عالم ذرّ

نعيم صحّاف مى‏گويد: از امام صادق عليه السلام در مورد آيه (فَمِنْكُمْ كافِرٌ وَمِنْكُمْ

1.۱۱: ج ۲، ص ۳۴۰

2.۱۱: ج ۱، ص ۴۱۲؛ بنگريد ۱۳: ج ۳۷، ص ۳۱۱، ۲۹۳، ۳۳۲، ۳۳۳

صفحه از 105