ديدگاه هاى 33 تن از بزرگان اماميّه درباره اعتبار احاديث شيعى‏ - صفحه 152

ضعيف الإسناد أو تطلق القول و تعنى بالإطلاق ضعف الإسناد فقط. إذ ربما يكون ذلك المتن قد روي بسند آخر يثبت بمثله الحديث و أنت لم تظفر به.۱۲

مولى محمّد تقى مجلسى (1003-1070)

1. از كتب صدوق ظاهر مى‏شود كه حديث غيرصحيح را در كتابهاى خود نقل ننموده است. ۳
2. چون شهادت اين دو نفر [ كلينى و صدوق‏] كمتر از شهادت اصحاب رجال نيست، يقيناً، بلكه بهتر است... ۴
3. كافى و ابن‏بابويه حكم به صحّت اين اخبار نموده است. و صحّتى كه ايشان مى‏گويند، آن است كه يقيناً معصوم فرموده است. ۵
4. اكثر اينها [ ....] به اعتقاد بنده صحيح است، ولكن به قانون متأخّرين، اين نحو ذكر مى‏كنم. ۶
5. اصول اربعمائة به محضر معصومين - سلام اللَّه عليهم - عرضه مى‏شد. ۷
6. ذكرناها على قوانين الأصحاب، و إلّا فالظاهر صحّة أخبار الكافي و الفقيه جميعاً. (روضة المتقين، ج 7، ص 83-84)

ملاّصدرا (979-1050)

1. هذا الحديث و إن كان ضعيف السند - لوقوع الضعفاء مثل سهل‏بن زياد و مفضّل‏بن صالح و غيرهما في طريقه - إلّا أنّ ذلك لايقدح في صحّته، لأنّه معتضد بالبرهان العقليّ. و كذلك كثير من الأحاديث الواردة في أصول المعارف و مسائل

1.علّامه محمّد تقى مجلسى اوّل، در روضة المتقين، شواهد فراوانى در اين زمينه آورده است. ايشان، ذيل موارد فراوانى كه شيخ صدوق مرسل يا به سند ضعيف آورده، مى‏نويسد: «رواه الكلينيّ في الكافي صحيحاً» يا «رواه الشيخ في التهذيب موثّقاً» و نمونه‏هاى فراوان در اين زمينه در آن كتاب آمده است.

2.الرواشح، ص ۲۰۳، چاپ كتابخانه آيت اللَّه مرعشى، ۱۴۰۵ ق‏

3.لوامع صاحبقرانى، ج ۱، ص ۱۰۱

4.لوامع صاحبقرانى، ج ۱، ص ۱۰۵

5.لوامع، ج ۱، ص ۱۸۸

6.لوامع، ج ۲، ص ۱۱۱ و ۴۱۱

7.لوامع، ج ۶، ص ۵۴۶

صفحه از 167