نمايه سفينه، دوره پنجم (شماره 17 تا 20) - صفحه 170

هدف از نمايه، فراهم‏كردن ابزارهاى كارآمد براى كمك به كاربر در پيداكردن اطّلاعات درون مدرك است.۱
1 - 3) روش نمايه‏سازى: براى تهيّه نمايه موضوعى مقالات منتشر شده در چهار شماره فصلنامه سفينه، متن مقالات و گزارشهاى معرّفى كتاب و بايسته‏هاى پژوهشى، مطالعه و كليد واژه‏هايى از متن استخراج يا متناسب با متن، انتخاب شده است. با توجّه به فشردگى موضوعات مطرح شده در مقالات، از موضوعاتى كه به طور متوسّط در حدّ يك پاراگراف بلند - حدود نيم صفحه - ارائه شده باشند، كليد واژه‏ها انتخاب شده و در نمايه به عنوان مدخل وارد شده‏اند. البتّه اگر به موضوعى در حدّ يك پاراگراف 2 يا 3 سطرى پرداخته شده و نكته يا نكات اساسى موضوع ذكر شده باشد، به عنوان مدخل در نمايه وارد شده است. در صورت ضرورت، از عناوين مقالات نيز كليد واژه انتخاب شده است.
1 - 4) ويژگيها و ساختار: در مجموع، 25 مقاله، 5 گزارش و معرّفى و 3 مورد نكته‏ها و بايسته‏هاى پژوهشى و 3 مورد تحقيق و تصحيح اسناد و متون در موضوعات كلّى قرآن، كتاب اصول كافى، شيخ كلينى و موضوعات مرتبط، نمايه‏سازى شده است.
نمايه حاضر به لحاظ پوشش زمانى، 4 شماره فصلنامه سفينه، از شماره 17 (زمستان 1386) تا شماره 20 (پاييز 1387) يعنى يك دوره يكساله را شامل مى‏شود. همچنانكه در شماره پيشين، وعده شده بود در پايان شماره بيستم، در همكرد نمايه‏هاى شماره‏هاى قبل به صورت مستقل چاپ و منتشر خواهد شد كه شامل چكيده‏هاى فارسى، عربى، انگليسى مقاله‏ها نيز مى‏باشد.
- ساختار نمايه نيز شامل: 1. نمايه عناوين در دو بخش: الف به ترتيب

1.اصول نمايه‏سازى بر اساس استاندارد ايزو ۹۹۹- ۱۹۹۶، تهيّه و تدوين: ماندانا صديق بهزادى با همكارى شيرين تعاونى (خالقى). تهران: كتابخانه ملّى ايران، ۱۳۸۱، ص ۵.

صفحه از 206