نمايه سفينه، دوره پنجم (شماره 17 تا 20) - صفحه 171

شماره‏هاى 17 تا 20 سفينه و ب. به ترتيب الفباى عنوان، 2. نمايه پديدآور و 3. نمايه موضوع است.
- در نمايه پديدآور ذيل نام هر پديدآور، در صورتى كه او نقشى غير از مؤلّف داشته باشد، نقش خاص پديدآور در قلّاب ] [ آورده شده است.
- در مورد گزارشهاى معرّفى كتاب - كه معمولاً عنوان خاصى ندارد - در نمايه پديدآور، پس از عنوان كتاب، نشريه يا پايان نامه معرّفى شده در قلّاب ] [، معرّفى كتاب، معرّفى نشريه يا معرّفى پايان‏نامه آمده است. در نمايه عنوان نيز پس از عنوان و مؤلّف كتاب يا نشريه يا پايان‏نامه معرّفى شده در داخل قلاب، از عبارت [معرّفى كتاب‏] [معرّفى نشريه‏] [معرّفى پايان‏نامه‏] استفاده شده است.
- براى جلوگيرى از تكرار واژه‏ها در مدخلها از نشانگر «ظ» استفاده شده است.
- حتّى‏المقدور صورت مفرد واژه‏ها به‏كار رفته و در هنگام ضرورتِ استفاده از واژه‏هاى جمع، شكل جمع سالم به‏كار برده شده است كه لااقل از رديف الفبايى شكل مفرد فاصله نداشته باشد؛ مانند: راويان، نائبان به جاى رواة يا نوّاب؛ و يا از پسوند «ها هاى» در داخل قلّاب ] [ استفاده شده است. بنابراين پسوند «ها» در ترتيب الفبا قرار نمى‏گيرد. مانند: فهرست [ ها].
- در صورتى كه شكل جمع مكسّر كلمه‏اى رايج بوده، ناگزير از جمع مكسّر استفاده شده است؛ مانند: مشايخ، اصول اربعمائه، اصول فقه.
- براى تسهيل و تسريع در بازيابى اطّلاعات از ارجاعات «نگاه كنيد به» با علامت ر و «نيز نگاه كنيد به» با علامت «نيزر» استفاده شده است.
- در صورتى كه از پاورقى‏ها نيز نمايه يا كليد واژه موضوعى انتخاب شده باشد، حرف (پ) در كنار شماره صفحات به كار رفته است.
- از عبارات عربى، كليد واژه فارسى تهيّه شده است.
- ال (الف و لام) حرف تعريف در رديف الفبا محسوب نشده است؛ جز در موارد خاص و اسم اشهر.

صفحه از 206