نمايه سفينه، دوره پنجم (شماره 17 تا 20) - صفحه 172

- مهم‏ترين اصل در نمايه، بازيابى اطّلاعات با سرعت و دقّت مطلوب، در يك مجموعه هماهنگ شده است. لذا براى رعايت هماهنگى، زبان مصنوعى و واژگان مهار شده بيش از زبان طبيعى كاربرد دارد؛ ولى در بازيابى متن‏هاى آزاد، با توجّه به نوع مخاطبان، به نظر مى‏رسد تلفيقى از زبان طبيعى و زبان مصنوعى لازم است. در اين ميان، ارجاعات نقش ويژه‏اى پيدا مى‏كند.
بنابراين، با توجّه به تأكيد بر استفاده بيشتر و به‏كارگيرى زبان طبيعى در نمايه، وجود برخى ناهماهنگى‏ها بين كليدواژه‏هاى نمايه دوره‏هاى قبل و نمايه دوره 5 ناگزير مى‏باشد. اميد كه در نمايه در همكرد دوره‏اى پنجگانه - كه 20 شماره سفينه را در بردارد - با ارجاعات مناسب، هماهنگى بيشترى ايجاد شود و ضمن تأكيد بر استفاده كاربردى به طريق زبان طبيعى، از زبان مصنوعى و واژگان مهار شده نيز بهره گرفته شود تا به عنوان نمايه‏اى استاندارد در حوزه علوم اسلامى مطرح شود و در كلاسهاى درسى و دانشگاهى نيز به مثابه الگويى عملى براى دانشجويان، مورد استفاده قرار گيرد.
- به منظور پرهيز از عبارت‏سازى، از برخى تك واژه‏ها به عنوان واژه توضيحى در داخل پرانتز استفاده شده است. مثلاً امام (واژه) كه در اين مدخل، كلمه «امام» به لحاظ بررسى واژگانى مورد نظر بوده است و واژه توضيحى و ترتيب الفبايى قرار نگرفته است.
- معمولاً در ساختار نمايه‏هاى موضوعى، از كد عناوين مقالات استفاده مى‏شود و در مقابل هر كليد واژه موضوعى، شماره‏هاى مربوط به عناوين مقالات مختلف ارائه مى‏شود. جستجو كننده بايد ضمن مراجعه به مشخّصات ارائه شده در مقابل كد عناوين مقالات، به اصل مقاله مراجعه كند و با تورّق در كلّ مقاله، موضوع مورد نظر را بيابد.
در اين نمايه به دو دليل، از كد عنوان و ارجاع به كد عناوين، استفاده نشده است: 1. فقط يك عنوان نشريه در نمايه‏سازى مطرح بوده است. 2. تسريع و تسهيل در

صفحه از 206