نمايه سفينه، دوره پنجم (شماره 17 تا 20) - صفحه 173

بازيابى اطّلاعات، مبناى اصلى اين نمايه است؛ لذا در مقابل هر كليد واژه به ترتيب «شماره نشريه / شماره صفحه يا صفحات موضوع» آورده شده است. بنابراين مراجعه كننده مستقيماً به صفحه يا صفحات موضوع مورد نظر راهنمايى مى‏شود.
در صورتى‏كه موضوع مورد نظر در چند صفحه متوالى باشد، ميان شماره صفحات از خطّ فاصله استفاده شده است. مانند 206-203/17 يعنى سفينه شماره 17 صفحات 203 تا 206.
در مواردى كه معرّفى، نقد و بررسى و يا موضوعى خاص درباره كتاب، رساله، پايان‏نامه يا نشريه خاصّى مطرح بوده، عنوان مدرك، مدخل واقع شده و كلمه كتاب، رساله، پايان‏نامه يا نشريه در داخل قلّاب ] [ نوشته شده است.
- به طور كلّى آن‏چه داخل قلّاب قرار گرفته است، در رديف ترتيب الفبايى قرار نمى‏گيرد. مثال: [رساله‏] ارجاء، [كتاب ]البضاعةالمزجاة.
* * *
مطمئنّاً ميزان آشنايى نمايه‏ساز به موضوعات نمايه بسيار حائز اهمّيّت است و به تناسب ميزان آشنايى با موضوع، ضريب دقّت در تعيين كليد واژه‏هاى اصلى با بار اطّلاعات لازم و توجّه به ريزش اطّلاعات كاذب، بالاتر خواهد بود.
در تهيّه اين نمايه تقريباً همه شرايط مذكور لحاظ شده و سعى شده است با تسلّط نسبت به موضوعات علوم قرآنى و حديث - با توجّه به تحصيلات كارشناسى نگارنده در رشته الهيات و معارف اسلامى - نمايه نسبتاً جامعى تدوين گردد.
در عين حال، هيچ ادّعايى بر عدم رخداد سهو و خطا و اشتباه در نمايه نشده است. به همين دليل، از بزرگواران و صاحب‏نظران در رشته‏هاى علوم قرآن و حديث و علوم كتابدارى و اطّلاع‏رسانى و ديگر پژوهشگران تمنّا دارد با تذكّرها و راهنمايى‏هاى خود، نگارنده را در تهيّه و تدوين نمايه‏هاى شماره‏هاى بعدى، يارى فرمايند.

صفحه از 206