ندارد.
5. وجه اعجاز قرآن به جهت دارا بودن اخبار از غيوب است.
6. قرآن به جهت اختصاصش به نظم مخصوصى - كه با نظم متعارف مخالف است - معجزه است.
7. تأليف و نظم قرآن جهت اعجاز آن است. (نظر اكثر معتزله)
و اگر بگوييم همه اين وجوه هفتگانه از جهتهاى مختلف، وجوه اعجاز قرآناند، سخن خوبى است. (19: ج 3، ص 981 - 982)۱
امينالاسلام طبرسى مىنويسد:
كلام در اعجاز قرآن، در اين است كه آيا جهت اعجاز آن، مرتبه بالاى فصاحت آن است يا نظم مخصوصى كه در آن هست يا اسلوب بديع يا صرفه... (29: ج 1، ص 42)
ايشان سپس تفصيل بحث را به كتب كلامى ارجاع داده است.
خواجه نصيرالدين طوسى مىگويد:
وجه اعجاز قرآن را فصاحت آن دانستهاند. نيز گفتهاند: اعجاز قرآن از جهت اسلوب و فصاحت آن است. بعضى نيز به خاطر صرفه مىدانند. همه اين وجوه محتمل است. (13: ص 172)
علّامه مجلسى در مورد وجه اعجاز قرآن مىنويسد:
جمهور علماى عامّه و خاصّه از جمله شيخ مفيد، برآناند كه اعجاز قرآن از آن روست كه در مرتبه بالاى فصاحت و درجه دستنايافتنى از بلاغت است؛ نسبت به آنچه فصحاء عرب به سليقه خود و علماى فِرَق به مهارت خويش در فنّ بيان و به احاطه بر اسلوب سخن مىدانستند. اين وجه، همراه با اشتمال قرآن بر اِخبار از مغيبات گذشته و آينده، دقائق علوم الاهى، احوال مبدأ و معاد، مكارم اخلاق، ارشاد به فنون حكمت علمى و عملى، مصالح دينى و دنيوى، وجوه اعجاز قرآناند؛ بر اساس آنچه بر تدبّركنندگان، ظاهر و بر متفكّران، آشكار است.
1.البتّه مرحوم راوندى وجه اوّل را مردود دانسته و مطالبى را در ردّ آن نگاشته است. لذا پذيرش وجوه هفتگانه در عبارات اخير، ناشى از سهو ايشان است.