اعجاز و تحدّى قرآن از نظر آيت ‏اللَّه ميرزا مهدى اصفهانى - صفحه 61

5-2-1) معناى حديث بودن قرآن‏

از نظر مرحوم ميرزا مهدى، جديد بودن كلام خداوند متعال، از آن جهت است كه روش هدايتى آن - بر خلاف مطالب و معارف بشرى - همواره نو و محكم است و كهنگى و فرسودگى در آن راه ندارد؛ در حالى كه حكمت بشرى باگذشت زمان، كهنه و فرسوده مى‏گردد و به تدريج، جاى خود را به مطالبى ديگر مى‏دهد و از صحنه علم و دانش برچيده مى‏شود. در مقابل، قرآن از يك سو انسان را به معروف فطرى خود تذكّر مى‏دهد و از سوى ديگر، عقول مردم را اثاره مى‏كند و بدين ترتيب، مردم را از خواب غفلت بيدار مى‏سازد. قرآن نداى فطرت انسانها و هدايتگر بشر به نور عقل است. از اين رو، هرگز كهنه و فرسوده نمى‏شود و همواره تازه و بلكه بهترين سخن جديد است. آيت‏اللَّه ميرزا مهدى اصفهانى پس از تذكّر به اين جهت، مى‏نويسد:
[ كشف حقايق اشياء به نور خداى تعالى‏] امر جديدى است كه با سنخ حكمت و هدايت بشرى تباين دارد. خداى بلند مرتبه اين قرآن و كتاب مبين را به احسن الحديث وصف كرده و فرموده است: «خداوند بهترين سخن جديد را نازل فرمود، كتابى كه آياتش با هم مشابه‏اند؛ آياتى مكرّر دارد كه از آن، بر تن كسانى كه از پروردگارشان مى‏ترسند، لرزه مى‏افتد، سپس تن و جانشان با ياد خدا آرام مى‏گيرد. اين هدايت خداست كه هر كه را بخواهد با آن راهنمايى مى‏كند.» (زمر (۳۹) / ۲۳)
ايشان همچنين مى‏فرمايد:
زيرا قرآن از جهت اوّل، عين تذكّر به نور عقل و [ وجوب‏] اطاعت از آن و اطاعت از چيزهايى است كه به واسطه آن ظاهر مى‏شود... و از جهت دوم... تذكّر به پروردگارى است كه او را مى‏شناسند ويادآورى به آيات اوست كه به واسطه او آنها را مى‏شناسند و [ هدايت‏] به سوى نعمتها، افعال، حجج و خلفاى خداست كه به نور خداى تعالى، آنها را مى‏شناسند.

صفحه از 83