اعجاز و تحدّى قرآن از نظر آيت ‏اللَّه ميرزا مهدى اصفهانى - صفحه 69

تجلّى خدا به ذات خود در كلامش، تاريكى علوم و معارف بشر را آشكار مى‏سازد. نداى قرآن مجيد مبنى بر وجدان خداوند و رسيدن به حضور پروردگار بلند مرتبه، به واسطه تذكّر رسول اكرم صلّى اللَّه عليه و آله به روشنى، گواه آن است كه معارف قرآن، سنخ جديدى از معرفت است و اين كلام همواره تازه و جديد و بهترين سخن نو و حقّ مبين است.

5-2-4) حديث بودن قرآن در اثاره عقول‏

به اعتقاد مرحوم ميرزا مهدى اصفهانى، قرآن به اثاره عقول مى‏پردازد و انسانها را به نور عقل و احكام آن متوجّه مى‏كند. ايشان مى‏فرمايد:
خداى تعالى قرآن مجيد را نازل فرموده و آن را يادآورى براى نور عقل همه اهل عالم قرار داده است... و [ به واسطه قرآن ]بندگان را به آياتى تذكّر داده كه به نور عقلشان ظاهر است... آنها را به منكرات و معروفات عقلى و حُسن و قبح افعال - كه به نور عقل ظاهر است - تذكّر داده است. نيز آنچه را به واسطه نور عقل ظاهر است - مثل وجوب شكر، تسليم، انقياد، تواضع و خضوع در مقابل صانع و ربّشان - يادآور شده است و قبح تكبّر، استكبار، جحود، عناد، روى برگرداندن، سبك شمردن و اهانت به پروردگار را يادآور شده است و به استحقاق عقوبت - كه به نور عقلشان ظاهر مى‏شود - تذكّر داده است.
از نظر مرحوم ميرزا، قرآن عقول بندگان را اثاره مى‏كند؛ پس براى كسانى كه از احكام عقل، نافرمانى كنند، چيزى جز حسرت و خسران نيست و اين اثاره، بر طغيان و كفر آنان مى‏افزايد و موجب هلاك ابدى آنها مى‏شود؛ امّا از سوى ديگر، همين قرآن براى پيروى كنندگان از نور عقل، بشارت و رحمت است.
قرآن، خود را تذكره و رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله را مذكّر شناسانده است. بديهى است كه قرآن مجيد و رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله كسانى را جز عقلاء و صاحبان خرد، مخاطب قرار نمى‏دهند. قرآن مجيد در موارد فراوانى، به نور عقل و احكام آن تذكّر مى‏دهد و به آن احتجاج مى‏كند. تذكّرات پيامبر و اهل بيت عليهم السلام به نور عقل، حقيقت عقل، بدو

صفحه از 83