اعجاز و تحدّى قرآن از نظر آيت ‏اللَّه ميرزا مهدى اصفهانى - صفحه 76

در معرض قتل و حبس و طرد قرار داشتند. گناهشان فقط اين بود كه حامل علوم قرآن‏اند و غاصبان، از توجّه مردم به ايشان، به خاطر علومشان مى‏ترسيدند. (6: ص 7 - 8)

8. راهكار غاصبان براى مخفى كردن وجه اصلى اعجاز قرآن‏

روشن شد كه به اعتقاد مرحوم ميرزا مهدى اصفهانى، سلطه‏جويان و غاصبان خلافت، جهت دستيابى به خواهشهاى نفسانى خود، مردم را از علوم و معارف الاهى دور ساخته‏اند و در ترويج معارف بشرى - كه عين تاريكى و گمراهى است - كوشيده‏اند. بر اساس همين سياست، غاصبان با جدّيّت مى‏كوشند تا قلب و فكر مردم را از جنبه هدايتى قرآن منحرف كنند. در اين راستا: 1. علوم قرآن را هم سنخ علوم بشر قرار داده‏اند. 2. پيغمبر اكرم صلّى اللَّه عليه و آله را مجتهد معرّفى كرده‏اند. 3. احكام را بر پايه قياس بنا نهاده‏اند. 4. در ترويج و محوريّت علم ادبيّات كوشيده‏اند. 5. قلوب و افكار مردم را با اشعار فصيح و مباحث لغوى مشغول ساخته‏اند. 6. باب تكلّم در علوم قرآن را گشوده‏اند تا همگان [ بدون علم‏] در اين مورد سخن گويند. 7. علم كلام را بنيان نهاده‏اند و مطالب قرآن را با بيان متكلّمان خلط كرده‏اند. در نتيجه، قرآن - كه براى رفع اختلاف بشر نازل شده بود - موضوع اختلاف قرار گرفت.
سلطه‏جويان و حقّ‏ستيزان، هدف خويش را با ترجمه فلسفه و كتب يونانى و مباحث متفلسفان محكم ساختند و مطالب فلسفى و تعليمات فيلسوفان را رواج دادند. بر اساس اين اقدامات، كار را به جايى رساندند كه الفاظ قرآن و سنّت را بر اساس ارتكازات ذهنى مسلمانان - كه حاصل معارف بشرى بود - تأويل كردند و همه آنها را به آنچه به حسب آراء خود تنقيح كرده‏اند، ارجاع دادند. به طور خلاصه، راهكارهاى سلطه‏جويان و غاصبان خلافت از نظر مرحوم ميرزا، عبارت‏اند از:
1. منصرف كردن افكار و قلوب مردم به اينكه جنبه اعجاز قرآن، فقط فصاحت و بلاغت آن است. 2. نشر و ترويج علوم ادبى و نحوه قرائت قرآن. 3. هم‏سنخ قرار

صفحه از 83