انسان در عالم ذرّ نتايج و تواتر روايات - صفحه 120

گروه‏بندى احاديث» (سفينه شماره 20)، نوزده روايت در باب عالم ذرّ، همراه با نكات استنباط شده از آنها عرضه شد.
اينك نويسنده در اين مقاله، نتايج حاصل از آيات و روايات عالم ذرّ را فهرست مى‏كند (بيست نتيجه) و سپس تواتر روايات عالم ذرّ را از بيان هفت فقيه محدّث مى‏آورد.

4-3) نتايج حاصل از آيات و رواياتِ عالم ذرّ

با توجه به آيات و رواياتى كه درباره عالم ذرّ ذكر شد، روشن گرديد:
1. عالم ذرّ بعد از عالم ارواح است و به انسانها اختصاص دارد؛ يعنى مراد از عالم ذرّ، عالم مثال نيست كه همه موجودات جهان مادّى به صورت مثالى، در آنجا وجود داشته باشند.
2. عالم ذرّ، ظاهراً متعدّد بوده است.
3. در عالم ذرّ، انسان مركّب از روح و بدن بوده است.
4. خداى تعالى ربوبيّت خويش و نبوّت پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله و نبوّت همه پيامبران عليهم السلام و وصايت اوصياى آنان را به انسانها شناسانده است.
5. از انسانها بر ربوبيّت خويش و عبوديّت آنان عهد و پيمان گرفته است.
6. انسانها در آن عالم، داراى شعور، عقل، اختيار و قدرت بودند و مى‏توانستند اقرار يا انكار كنند.
7. انسانها در آن عالم، اضافه بر دريافت خطاب حضورى خداى تعالى به طور مستقيم، توسّط پيامبر اكرم صلّى اللَّه عليه و آله نيز به عبوديّت خداى تعالى خوانده شده‏اند.
8. ايمان، كفر و شرك - و به تعبير ديگر: اقرار و انكار يا تصديق و تكذيب - در آن عالم، پديد آمده و همه انسانها در آن‏جا، به دنبال امتحان و تكليف الاهى، موصوف به آن اوصاف شده‏اند.
9. اولويّتها، امتيازها و حقّ تقدّمها به واسطه تقدّم در گفتن بلى و اقرار در آنجا

صفحه از 126