نوشته شده و در دهان او نهاده شده است. آن فرشته به صورت حجرالاسود در زمين آمده و در روز قيامت، براى كسانى كه به عهد خويش وفا كردهاند، شهادت خواهد داد.
19. صلب و رحم كافر و مشرك، تغييرى در ايمان عالم ذرّى انسانها پديد نخواهد آورد.
20. به هنگام مرگ، علاوه بر روح، نطفهاى كه انسانها از آن خلق شدهاند، از بدن خارج مىشود. به همين جهت، غسل ميّت مانند غسل جنابت واجب است و كيفيّت هر دو شباهت دارد.
4-4) تواتر روايات عالم ذرّ
مجموع ابواب مختلف روايى - كه در اين نوشتار به صورت فشرده مطرح شد - براى كسى كه اندكى با معارف دينى در مجاميع روايى شيعى آشنايى داشته باشد، گستردگى و عمق اين بحث را در روايات شيعى نشان مىدهد. با نگاه بدوى در مجموعه مذكور، معلوم شد كه برخى روايات در نگاه اوّلى هيچ ارتباطى با عالم ذرّ ندارد؛ امّا وقتى در كنار روايات ديگر قرار مىگيرد، هماهنگى و ارتباط آنها روشن مىشود.
همچنين روشن مىشود كه گاهى اوقات، بدون توجّه به ساختار منظم روايى در شكلگيرى خلقت انسان و موجودات، نمىتوان معناى درستى از آيات و روايات فهميد. امّا وقتى مجموعه روايات در نظر گرفته مىشود، معناى آنها نيز ظاهر و روشن مىگردد. به عنوان مثال، در برخى آيات به خلقت انسان به صورت كلّى و مطلق از خاك تصريح شده است: (خَلَقْناكُمْ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ).
روشن است كه بدون توجّه به ساختار شكلگيرى روح و بدن انسان از مادّه علّيّينى و سجّينى يا از خلط و مزج شده آنها، اين آيات معناى روشنى ندارد و كسى نمىتواند بگويد مراد از «كُم» در آيات، خلقت كامل و مركّب از روح و بدن است.