انسان در عالم ذرّ نتايج و تواتر روايات - صفحه 123

ولى با توجّه به انسان‏شناسى روايى، خيلى روشن و واضح است كه مراد از «كُم» در اين آيات، همين انسان موجود در اين دنياست؛ همين انسان پيش از اين، به روح و بدنش از خاك آفريده شده است؛ نه جدّ اعلاى اين انسان كه حضرت آدم باشد.
در رواياتِ شكل‏گيرى جنين در رحم، به اين نكته تصريح شده است كه روحى كه در چهار ماهگى دميده مى‏شود، غير از روح قديم است. در روايات ديه، تغيير و تبديل در نطفه، به وجود روح قديم در آن، مستند شد. مراد از روح قديم در صورتى روشن مى‏شود كه اين روايات، با روايات خلقت ارواح قبل از ابدان، تركيب روح با بدن در عالم ذرّ و انتقال انسان كامل - مركب از روح و بدن - در صلبها و رحمها ضميمه شود.
با توجّه به اين مطالب، گستره و عمق مباحث مربوط به عالم ذرّ در روايات اهل بيت عليهم السلام معلوم مى‏شود. امّا اثبات تواتر معنوى روايات عالم ذرّ، به اين اندازه دقّت و تحقيق نياز ندارد. در اين باب، آن قدر روايات صريح و روشن هست كه بتوان به آسانى مدّعى تواتر آنها شد. در اينجا به نقل كلمات برخى از صاحب‏نظران و محقّقان در معارف اهل بيت عليهم السلام اكتفا مى‏كنيم. كسى كه اندكى در روايات اهل بيت عليهم السلام كار كرده باشد و مضامين روايات را شناخته باشد، گفتار اين بزرگان را تصديق مى‏كند.

1. مرحوم شيخ حرّ عاملى

ايشان در كتاب الفصول المهمّة، باب 106 را به اين صورت عنوان كرده است: «إنّ اللَّه سبحانه كلّف الخلق كلَّهم بالإقرار بالتوحيد و نحوه في عالم الذرّ: همانا خداوند متعال همه خلق را به اقرار به توحيد و مانند آن در عالم ذرّ، تكليف كرده است.»
شيخ حرّ، پس از نقل هفت حديث در اين باب مى‏گويد:
صدوق در كتب خويش اين احاديث و نظير آنها را روايت كرده است و همين طور، صفّار و برقى و حميرى و ديگران. مى‏گويم: احاديث در اين باب، بسيار

صفحه از 126