انسان در عالم ذرّ نتايج و تواتر روايات - صفحه 125

4. مرحوم نمازى شاهرودى‏

مرحوم استاد آيت اللَّه حاج شيخ على نمازى در «مستدرك سفينة البحار» در مادّه «ذرر» عالم ذرّ را از عوالم سابق شمرده و آن را به نصوص قرآن مجيد و روايات متواتر، ثابت دانسته است. (8: ج 4، ص 18)

5. مرحوم ملكى ميانجى‏

مرحوم استاد آيت اللَّه ملكى ميانجى روايات مربوط به عوالم ميثاق را متواتر شمرده، مى‏فرمايد:
روايات در اين باب، زياد است و از حدّ تواتر فراتر رفته است. اين عوالم، از واضحات در كتاب و سنّت است و روايات در اين باب، بعد از حذف مكرّرات و متشابهاتش، در حدود صد و سيزده تا است. (7: ص 122)

6. آيت اللَّه سيّد عبدالرسول جهرمى شريعتمدارى

ايشان در اين باره مى‏نويسد:
حق اين است كه عالم ذرّ ثابت است. زيرا رواياتى كه در اين مورد وارد شده، جداً فراوان است. به ويژه رواياتى كه از طرق اماميّه در اين مورد رسيده و اسناد عدّه‏اى از آنها معتبر است. اين روايات، بر وجود عالم ذرّ دلالت واضح و روشن دارد و ادّعاى تواتر معنوى اين روايات نيز بعيد نيست. (3: ص 12)

7. استاد محمّد آصف محسنى

ايشان مى‏نويسد:
احاديثى كه درباره ميثاق در عالم ذرّ وارد شده، زياد است و پاره‏اى از آنها... صحيح‏السند مى‏باشد و ردّ كردن همه آنها براى شخص متعمّق، كار آسانى نخواهد بود و همه آنها بر تقدّم خلقت ارواح بر بدنها دلالت دارد. (6: ص 97)

صفحه از 126