عقود المرجان لحواشى القرآن‏ - صفحه 130

مؤلّف از آنها نقل كرده، كاملاً مشخّص و تصحيفات و دگرگونيها و افتادگيها را تصحيح و موارد ناخوانا در نسخه را با «...» معلوم كرده و عباراتى كه افزودن آنها را لازم ديده‏ايم، ميان دو قلّاب آورده‏ايم. (همان: 27 - 28)
تصحيح و تحقيق اين اثر در محرّم الحرام 1425 ق به پايان رسيده است. (همان: 28)

3. شرح حال مؤلّف‏

مرحوم جزايرى خود در پايان كتاب الأنوار النعمانيّة بخشهايى از زندگى‏نامه‏اش را آورده‏است. وى اين شرح حال را در زمان به انتها رسيدن نگارش كتاب ياد شده، يعنى 39 سالگى، نگاشته‏است.
بنابر مندرجات اين زندگى‏نامه خود نوشت، سيّد نعمت‏اللَّه‏بن عبداللَّه حسينى جزايرى در سال 1050 هجرى، در قريه صبّاغيّه از سرزمين جزائر در نزديكى بصره، زاده شده است. وى در 5 سالگى روانه مكتب مى‏شود و در مدّت شش ماه، خواندن و نوشتن را فرا مى‏گيرد و قرآن كريم را از آغاز تا انجام، قرائت مى‏كند و اشعار و قصايد بسيارى را مى‏خواند و مى‏آموزد. او سپس به يادگيرى علوم ادبى، مى‏پردازد و كتابهايى مانند الأمثلة، التصريف، الشافية، الكافية، الفيّه ابن‏مالك و شرح جامى را نزد استادان، درس مى‏گيرد. نعمت‏اللَّه براى طلب علم و بهره‏گيرى از استادان، از روستاى محلّ زندگى‏اش به شهرهايى همچون هويزه و شيراز، سفر مى‏كند و بيشتر عمر دانش‏آموزى‏اش را در مدرسه منصوريّه شهر شيراز مى‏گذراند. وى درباره استادان و دروسى كه در اين مدرسه فرا گرفته‏است، مى‏نويسد:
فقرأت علوم العربيّة عند رجل فاضل من أهل البغداد، و الأصول عند رجل محقّق من أهل الأحساء، و المنطق و الحكمة عند المحقّقين المدقّقين شاه أبي‏الوليّ و ميرزا إ براهيم، و علم القراءة عند رجل فاضل من أهل البحرين. و كنّا جماعة نقرأ عند الشيخ الجليل الشيخ جعفر البحرانيّ. و كنت أنا أسمع ذلك الدرس بقراءة غيري. فإذا أتينا إلى ذلك الشيخ، فكلّ

صفحه از 140