سخنى چند در مورد زيارت عاشوراى معروفه - صفحه 160

ما ذكره ص 190 قبل ذلك: حدّثني أبي - رحمه اللَّه - عن سعدبن عبداللَّه، عن أحمدبن محمّدبن عيسى) عن محمّدبن إسماعيل‏بن بزيع، عن صالح‏بن عقبة، عن مالك الجهنيّ عن أبي‏جعفر عليه السلام.
3. شيخ طوسى - رحمه اللَّه تعالى - در مصباح ص 773 از صالح‏بن عقبه و سيف‏بن عميرة از علقمة، زيارت را نقل فرموده است و احتمال مى‏رود كه شيخ آن را از دو طريق ابن‏قولويه نقل كرده باشد و احتمال مى‏رود كه با طريق خود: ابن أبي‏جيد (عليّ‏بن أحمدبن محمّدبن أبي‏جيد: استاد مفيد و شيخ رحمهما اللَّه تعالى) عن محمّدبن الحسن (ابن‏الوليد) عن الصفّار (محمّدبن الحسن) عن محمّدبن الحسين (بن أبي‏الخطّاب الزيّات) عن محمّدبن إسماعيل‏بن بزيع، عن كتاب صالح‏بن عقبة؛ و عدّة من أصحابنا، عن ابن‏بابويه، عن أبيه و محمّدبن الحسن (ابن‏الوليد) عن سعدبن عبداللَّه، عن أحمدبن محمّد، عن عليّ‏بن الحكم، عن (كتاب) سيف‏بن عميرة، نقل كرده باشد و اقوى همين است و اين دو سند صحيح است.
4. شيخ بزرگوار طوسى - رضوان اللَّه عليه - اين زيارت را در مصباح المتهجّد ص‏777، با سند صحيح از صفوان‏بن مهران جمّال از امام صادق عليه السلام نقل كرده است. در مصباح گويد:
و روى محمّدبن خالد الطيالسيّ، عن سيف‏بن عميرة قال: خرجت مع صفوان‏بن مهران الجمّال و عندنا جماعة من أصحابنا إلى الغريّ بعد ما خرج أبوعبداللَّه عليه السلام... فلمّا فرغنا من الزيارة صرف صفوان وجهه إلى ناحية أبي‏عبداللَّه الحسين عليه السلام فقال: تزورون الحسين عليه السلام من هذا المكان من عند رأس اميرالمؤمنين عليه السلام.
(از اينجا ترجمه را ذكر مى‏كنيم) از اينجا امام صادق عليه السلام اشاره كرد به امام حسين عليه السلام و من هم با او بودم. پس صفوان امام حسين عليه السلام را با زيارتى كه علقمه از امام باقر عليه السلام در روز عاشورا نقل كرده، زيارت كرد و دعاى وداع علقمه را

صفحه از 162