مستشرقان يهودى و تفاسير اوّليّه اماميّه‏ - صفحه 14

آنچه در فضل او بر انبياء پيشين وحى كرده‏ايم، بر تو نيز همان را وحى كرديم. (حق از جانب پروردگارت به نزد تو آمد، پس در زمره شكّ‏كنندگان مباش، و از كسانى مباش كه آيات خدا را تكذيب كردند كه در آن صورت، از زيانكاران خواهى شد) امام صادق عليه السلام فرمود: به خدا سوگند، پيامبر صلى اللَّه عليه و آله نه شكّ كرد و نه پرسيد.

شبهات‏

1. عصمت‏

براشر در نوشته خود ادّعا مى‏كند يكى از مشكلاتى كه در تفسير اين آيه گريبانگير شيعه و سنّى شده، مسأله عصمت پيامبر است. به نظر وى، واژه عصمت به صورت واضح در تفسير آيه به كار نرفته است، با اين حال سخنان مفسّران از ابتداى قرن سوم آگاهى آنان نسبت به اين موضوع را نشان مى‏دهد. و اين مفسّران، از شكّ پيامبر صلى اللَّه عليه و آله به وحى الاهى و سرزنش پيامبر توسط خداوند، سخن گفته‏اند. ۱

پاسخ:

مسأله عصمت انبياء و بطور خاص عصمت پيامبر اكرم صلى اللَّه عليه و آله از ديرباز مورد توجّه علماى اماميّه بوده و مطالب فراوانى در اين خصوص، در كتابهاى اعتقادى و متون تفسيرى به ويژه ذيل آيات عتاب‏آميز قرآن خطاب به پيامبر صلى اللَّه عليه و آله آمده است. مفسّران به عنوان يك اصل كلّى و مورد توافق، بر اين نكته نظر دارند كه چنانچه عتاب و سرزنشى هم از اين آيات در مورد پيامبر برداشت شود، بايد آن را حمل بر ترك اولى نمود. آيه 94 سوره يونس نيز از جمله همين آيات است و ذيل آن در تفاسير اماميّه نكات مبسوطى در خصوص معناى شكّ و مفهوم مستفاد از آيه آمده است كه به برخى از آنها اشاره مى‏شود.

1.براشر، ص ۲۲۷

صفحه از 40